hoe kun je deel sommen het makkelijkst uitreken?

Ik wil het uit mijn hoofd rekenen!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (2)

Als je een deling wilt uitvoeren, is het meestal het makkelijkste om de som in je hoof te vereenvoudigen tot gehele getallen.

Bij voorbeeld:

30 / 2,5 is gelijk aan 60 / 5. En opeens een stuk makkelijker.

Ook als je iets wilt delen wat niet netjes pas (bv 37 / 3) dan kan je goed veraanvoudigen: Het bestaat uit: 36/3 + 1/3 oftewel: 12 1/3.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel dat je 500 km rijdt met een auto die 1 op 15 rijdt.
Dus voor elke 15 km is een liter brandstof nodig.
Dan heb je dus 500 / 15 liters brandstof nodig.

Dat is lastig uit te rekenen uit je hoofd.

Je kan dan ook het hele zaakje verdubbelen (de uitkomst is gelijk) : Voor 1000 km heb je 30 liter nodig, dus 3,33 liter per kilometer.
Reken maar na : 500 / 15 is hetzelfde als 1000 / 30

Succes !

Leuke vraag trouwens.