special onderwijs

Mijn zoontje zit op special onderwijs, zou hij hier nog van af kunnen komen?
want zijn nou de hoofzakelijke punten dat hij op special onderwijs zit?
alvast bedankt!
andrea

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (7)

dat kunnen wij niet beoordelen. Wij kennen uw zoontje immers niet. U zelf kent uw zoon wel, en weet dus ook de reden dat hij op een school voor speciaal onderwijs geplaatst is.

Als u vragen heeft over zijn schoolprestaties en over zijn kansen, om van het speciale onderwijs af te komen, kunt u het beste een gesprek aanvragen met een van zijn docenten.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zinnig antwoord.
Is dat zo verkeerd dan er zijn zat kinderen die via special onderwijs een prima opleiding kunnen voltooien. Belangrijke is dat hij zich op zijn gemak voelt. Hopelijk ook later een baan kan aanvaarden die hij leuk vind.
ronron1212
13 jaar geleden
Er Zitten hier op GV veel goedwillende mensen, maar zij kunnen niet op afstand een oordeel vellen over jouw zoontje, ook al zouden ze daar de expertise voor hebben. Het beste kunt u contact met één van de leerkrachten opnemen. Zij zijn tenslotte de deskundigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Andrea

ik weet natuurlijk erg weinig over specifiek zijn gehele situatie en waarom hij uiteindelijk speciaal onderwijs moet volgen..

Eventuele redenen zouden kunnen zijn: algemene achterstand (of op bepaalde vakken), ergere vormen van autisme of ad(h)d,...

Speciaal onderwijs is niet persee blijvend.. soms werkt men in deze scholen aan de werkpunten van het kind en bieden zij een individuele begeleiding aan.. Als de kinderen bijgebeend zijn worden ze soms teruggeplaatst in het gewone onderwijs.. Maar dit is afhankelijk in wat voor onderwijs hij zit natuurlijk en de reden ervan..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het waarom kun je, denk ik, het beste zelf geven. Een indicatie om toegelaten te worden tot het speciale onderwijs zijn bijvoorbeeld geestelijke beperkingen of gedragsproblemen. Dit laatste heeft niets te maken met IQ dus deze kinderen zouden (wellicht na begeleiding) gewoon door kunnen stromen naar het reguliere voortgezet onderwijs. Maar de kinderen met een geestelijke beperking zullen dat niet kunnen. Is dus nogal afhankelijk naar welke school ze nu gaan en wat de indicatie daarvoor is. MLK/ZMLK enz. Vraag advies bij de mentor op de school. Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U schrijft niet welke vorm van speciaal onderwijs uw zoon bezoekt. Op afstand kan ik niets zeggen over reden van verwijzing en mogelijke terugkeer naar het reguliere basisonderwijs. Wel ben ik redelijk bekend met de procedure, die ik hieronder voor u zal schetsen.

Voordat uw zoon naar het speciaal onderwijs verwezen is, moet hij uitvoerig getest en onderzocht zijn door deskundigen van bijvoorbeeld het consultatiebureau en het Medisch Kinderdagverblijf (als hij nog heel jong is).
Is hij via het basisonderwijs verwezen dan is hij uitvoerig gescreend door een onderzoekspersoon van een regionaal adviesbureau voor onderwijs. Die screening met evt advies is dan uitvoerig met u besproken en daarin is ook de reden van verwijzing naar het speciaal onderwijs terug te vinden.
Dit advies is de commissie van indicatie gepasseerd en deze heeft een toelating goedgekeurd.

Vervolgens heeft u uw kind op school ingeschreven. Op het aanmeldingsformulier staat zeer waarschijnlijk ook een reden van aanmelding en als het goed is, is dit dezelfde als de reden van verwijzing.

Als u de papieren goed naleest, kunt u de hoofdzakelijke redenen van plaatsing terugvinden.
Als u deze niet begrijpt of u wilt meer duidelijkheid over de prognose van de onderwijscarriere, neem dan contact op met de leerkracht van uw zoon, de schoolpsychologe of de interne begeleider.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er maar helemaal aan wat er aan de hand is en of uw kind in het speciaal basisonderwijs of speciaal voortgezet onderwijs zit.

Wanneer uw zoon in het s.o is geplaatst vanwege grote leermoeilijkheden, is er best kans dat hij na het beiindigen van de s.o basisschool toch naar een reguliere vorm van voortgezet onderwijs kan doorstromen.

Het komt echter vrijwel nooit voor dat een kind in de basisschoolleeftijd van het s.o terugstroomt naar het reguliere basisonderwijs. Hierop zou ik echt niet rekenen, wat er ook met uw kind aan de hand is.

Dit wil ik even aan u kwijt:
Een kind dat op het s.o zit, is in 99 van de 100 gevallen goed op zijn of haar plek.
Ik maak in het basisonderwijs vele schrijnende gevallen mee, waarin ouders weigeren hun kind op het s.o te laten plaatsen.
Deze kinderen zijn meestal erg ongelukkig in het gewone basisonderwijs, omdat ze niet goed geholpen kunnen worden.
Bovendien worden ze vaak gepest door klasgenootjes.
U kunt echt tevreden en trots zijn over uw besluit om in te stemmen met plaatsing van uw kind op het s.o. Daarmee geeft u uw kind een voorsprong in zijn geval, inplaats van een jeugd vol achterstand en 'niet kunnen meedoen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+