U schrijft niet welke vorm van speciaal onderwijs uw zoon bezoekt. Op afstand kan ik niets zeggen over reden van verwijzing en mogelijke terugkeer naar het reguliere basisonderwijs. Wel ben ik redelijk bekend met de procedure, die ik hieronder voor u zal schetsen.
Voordat uw zoon naar het speciaal onderwijs verwezen is, moet hij uitvoerig getest en onderzocht zijn door deskundigen van bijvoorbeeld het consultatiebureau en het Medisch Kinderdagverblijf (als hij nog heel jong is).
Is hij via het basisonderwijs verwezen dan is hij uitvoerig gescreend door een onderzoekspersoon van een regionaal adviesbureau voor onderwijs. Die screening met evt advies is dan uitvoerig met u besproken en daarin is ook de reden van verwijzing naar het speciaal onderwijs terug te vinden.
Dit advies is de commissie van indicatie gepasseerd en deze heeft een toelating goedgekeurd.
Vervolgens heeft u uw kind op school ingeschreven. Op het aanmeldingsformulier staat zeer waarschijnlijk ook een reden van aanmelding en als het goed is, is dit dezelfde als de reden van verwijzing.
Als u de papieren goed naleest, kunt u de hoofdzakelijke redenen van plaatsing terugvinden.
Als u deze niet begrijpt of u wilt meer duidelijkheid over de prognose van de onderwijscarriere, neem dan contact op met de leerkracht van uw zoon, de schoolpsychologe of de interne begeleider.