Van welke uitvindingen zijn de uitvinders zelf rijk geworden?

Dus geen bedrijven,maar individuen die iets uitvonden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
4.4K

Het beste antwoord

telegraaf machine en verdere nakomende uitvindingen, zoals de gloeilamp - Thomas Alva edison

Toegevoegd na 4 minuten:
Donald Wetzel - geldautomaten die werkten met plastic kaarten. In Amerika ontving Wetzel patent op de uitvinding.

Toegevoegd na 11 minuten:
Tim Berners Lee voor het uitvinden van Internet, heeft er wel lang op moeten wachten.

Toegevoegd na 15 minuten:
Chales F. Brush voor het uitvinden van de dynamo, heeft daarna pas een bedrijf opgericht om het te kunnen patenteren, was wel zijn uitvinding en zijn bedrijf en hij is er rijk mee geworden

Toegevoegd na 18 minuten:
lol deze vind ik leuk:

Jan Beckers - frikandel (1959) weten we ook gelijk wanneer die is ontstaan :)

Toegevoegd na 21 minuten:
Rudol Diesel - dieselmotor (http://nl.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Diesel_
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
vind het wel een leuk zoektochtje, maar goed genoeg tijd in gestoken voor nu :)

Andere antwoorden (8)

Rubic, die van de kubus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alexander Graham Bell, uitvinder van de telefoon,
Thomas Edison, uitvinder van de gloeilamp en andere zaken

Dat zijn er zo 2 die ik even kan bedenken. Zijn er vast veel meer, alleen deze 2 zijn wel heel bekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker, die hebben bakken met geld eraan verdiend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bell heeft bijv. de eerste telefoonmaatschappij (Bell) opgericht. Edison is een gloeilampenfabriek begonnen. Die dingen zijn zoals je weet gigantische successen geworden. En omdat zij de patenten erop hadden, zijn ze er rijk door geworden.
De man die de satelliet heeft uitgevonden is echt enorm rijk geworden, ik weet alleen niet meer hoe hij heet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Johan Vaaler is ook enorm rijk geworden mijn zijn paperclips.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"DE satelliet"??
Een satelliet is een gigantische verzameling uitvindingen bij elkaar - daar is zeer zeker niet slechts één uitvinder voor aan te wijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het wel. Ik noem maar een voorbeeld: de gloeilamp is ook niet door tientallen mensen uitgevonden, het heeft ook niet zo zeer met de grootte van 't voorwerp te maken om iets in je eentje te bedenken. PS: Er zijn niet zo enorm veel soorten satellieten; Communicatiesatelliet.
Navigatiesatelliet.
Observatiesatelliet.
Onderzoekssatelliet.
Spionagesatelliet.
Weersatelliet.
Dat heb ik even van wiki.
Dat zijn de uitvindingen die meteen goed gepatenteerd zijn om te voorkomen dat commerciele bedrijven er mee vandoor gaan.

De meeste uitvinders zijn gewone mensen die thuis iets bedenken. Zij zijn zelf meestal niet in staat om hun uitvinding te laten door ontwikkelen en op de markt brengen. Uiteindelijk zullen de meesten hun vinding daarom voor een leuk bedrag aan bedrijven verkopen. Daarom is dat patenteren zo belangrijk.

Hoe rijk ze er van worden hangt af van het soort uitvinding (hoeveel markt is er voor) en of de uitvinder een goede zakenman is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Johan Vaaler de uitvinder van de paperclip is er ook aardig rijk van geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bill gates, bedenker windows
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, dat Denkbeeld;

Hoeveel hij eraan heeft overgehouden weet ik niet, maar John Boyd Dunlop heeft het patent voor de opblaasbare rubberband wel gebruikt om zijn eigen fabriek op te zetten. Later heeft hij patent, fabriek en naamsrechten verkocht, dus hij zal er zeker niet armer van geworden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gied Jaspers werd miljonair toen hij samen met een vriend de Rolykit ontwikkelde en in de markt zette.