va mavo naar havo is dat een groot verschil.?

ik wil van mavo naar havo maar mij vraag is hoe groot is het verschil om van mavo naar havo te gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
4.7K

Antwoorden (7)

Dat verschil is niet zo heel groot.
Het verschil tussen de bassischool en de middelbare school is vele malen groter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van 4 mavo ga je naar 4 havo. je hebt dat een stukje overlapping. dat maakt dat deze overstap over het algemeen geen problemen oplevert. het verschil is niet zo groot.
13 jaar geleden
Je zou niet zo een verschil moeten merken. Behalve dat er meer zelf lerendheid wordt gevraagd.
ronron1212
13 jaar geleden
nee het enige verschil dat er is is dat je met leraren werkt die meer bekwaam zijn en dat je in een kortere tijd wat meer moet leren(je gaat wat dieper in op de vakken zelf)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je goed bent in zelfstandig leren en zelf onderzoeken doen, verslagen schrijven enz. dan is de overgang niet zo groot.

Maar toch is de overgang van mavo naar havo groter dan havo naar vwo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een stukje zelfstandiger en er wordt iets meer van je gevraagd. Echter doorgaans mag je alleen met gemiddeld een zeven op de mavo naar de havo dus je bent op de mavo al een bovengemiddeld goed presterende leerling. Dat maakt dat je de overgang in principe aan kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel een groot verschil. Dat stukje zelfstandiger, waarover mijn voorgangers over schrijven, kan een hele drempel voor je zijn.

Het is namelijk een werkhouding en die verander je niet effe in een maandagochtend. Daar moet je je echt (maandenlang) toe zetten en streng voor jezelf zijn. Desnoods iemand die je daarbij helpt, die over je schouder meekijkt en blijft doorzeuren als je je huiswerk niet leert omdat je toch geen s.o. krijgt. Dat was de houding op de mavo, toch? En dat is de adder onder het gras op de havo.

Misschien was je al zelfstandig aan het werk op de mavo. Nou, dan is er niks aan de hand. Maar bij de meeste is dit toch een hele flinke hobbel. Niet erg, want aan een zelfstandige werkhouding heb je de rest van je leven veel aan. Laat je vrienden maar kletsen en je een studiepik noemen. Is voor het moment niet leuk, maar als jij aan het eind van het jaar over gaat en zij niet, dan weet je tenminste dat je juist gehandeld hebt.

Toegevoegd na 1 dag:
O ja, dan is het natuurlijk ook nog belangrijk wat je mentor je heeft geadviseerd.