Hoe verzet men een kerkklok?

We vragen dit ons steeds af als we langs de kerk reizen met de trein :)
De kerkklok staat bij deze kerk stil en hij wordt maar niet gemaakt / op tijd gezet... en daarom vragen we ons af of het nu zo moeilijk is om een kerkklok te verzetten....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach je kunt het ook zo bekijken: Een klok die stil gaat geeft gegarandeerd 2x per dag precies de juiste tijd aan (voor elke tijdzone ook nog eens). Als dat niet accuraat is...

Het beste antwoord

De klok heeft 4 wijzers (2 grote wijzers (een kleine en een grote) en 2 kleine wijzers (een kleine en een grote))

De 2 grootste wijzers zitten vast aan de 2 kleinste wijzers om te zorgen dat de 2 grootste wijzers kunnen draaien.

De 2 kleinste wijzers wordt losgekoppeld van de BIMBAM en wordt vooruit of achtergezet, vervolgens worden de 2 grootste wijzers vooruit of achteruitgezet.

Vervolgens wat alles weer gemonteerd.

De klok wordt verzet na een heel uur om te voorkomen dat de klok niet luidt als het een heel uur wordt tijdens het verzetten van de klok.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Knappe uitleg! Doe je dit voor je werk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee gelukkig niet, ik heb hier een verhaal over gelezen. Was erg interessant, je bent nl niet de enige die dit zich afvroeg ;) +1 voor goeievraag trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel voor de goede uitleg. Het is ons nu helemaal helder :-)

Andere antwoorden (2)

een uur laten stilstaan of 23 uur vooruit draaien... of het moeilijk is weet ik niet, elk instrument moet aangepast en geijkt kunnen worden... Is het geld er wel voor, is er wel bereidheid om dat te doen... Heeft de klok alleen onderhoud nodig of is die stuk... Of is de reparatie al wel aanstaande, maar de man die het moet of kan doen is ziek... Allemaal gissen, als je het wel echt wil weten bel de baas van de parochie en informeer hoe laat het is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je de klok met de wijzers of de de enorme klok bovenin de toren, met de klepel die eronder hangt?
Als je het tweede bedoeld, dan zal het heel veel tijd kosten om het ding te verzetten, want zo'n kerkklok is natuurlijk ontzettend zwaar. Daar heb je wel een kraan voor nodig.
Als je de klok met de wijzers bedoeld, dan zou het nog met enkele mannen kunnen.
Maar ik weet niet waarom je het zou verzetten? Wat is er mis met de plek waar het nu staat en waarheen zou je het dan willen brengen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat hier de 'tijd' op de klok verzetten wordt bedoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:)