http://www.annavangelderen.nl/Groenland.htm

De naam Groenland is een duizend jaar oude reclamestunt. De naam "IJsland" had de lading namelijk veel beter gedekt, maar volgens de oude Sage van Erik de Rode was de gelijknamige hoofdpersoon van mening dat het land dat hij ontdekt had alleen mensen zou trekken als het een mooie naam had. Erik was uit Noorwegen en vervolgens uit IJsland verbannen vanwege zijn wel erg bloederige manier van conflictbeslechting. Na zijn tweede verbanning besloot hij, geïnspireerd door verhalen over Skandinaviërs die rond 900 een land ten westen van IJsland hadden gevonden, om de ondergaande zon achterna te varen en zijn geluk daar te beproeven. In 982 landde hij voor de eerste keer in Groenland. De reclamestunt werkte. Een paar jaar later verliet een half dozijn schepen IJsland om een kolonie in Groenland te stichten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De naam Groenland komt van een duizend jaar oude reclamestunt die is bedacht door Erik de Rode. Wanneer dit eiland de naam ''IJsland'' zou heten, zou het niet aantrekkelijk zijn voor toeristen. Met de naam ''Groenland'' echter wel. Je denk dan al snel aan prachtige bossen en regenwouden.

Erik de Rode gaf ''zijn'' eiland de naam Groenland om mensen aan te trekken. En dat werkte, want in 985, een paar jaar na het uitdenken van zijn stunt, verliet een dozijn schepen met mensen IJsland om een kolonie te stichten in Groenland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groenland dankt zijn naam aan de Noor Erik de Rode. Volgens de Eiríks saga rauða besloot hij - nadat hij in IJsland vogelvrij verklaard was - op zoek te gaan naar een land ten westen van IJsland, dat eerder gezien was
door ene Gunnbjörn. Hij vond het land en noemde het 'Groenland' (Oud-Noors: 'Grœnland'), ondanks dat het voor een groot deel door ijs werd bedekt. Volgens de verhalen gaf hij het land deze naam, omdat hij dacht dat het waarschijnlijk wel andere kolonisten aan zou trekken als het een gunstige naam had. Het zuiden van Groenland kan overigens in de zomer daadwerkelijk heel groen zijn, en het is heel waarschijnlijk dat het in de tijd van Erik de Rode zelfs nog groener was dan tegenwoordig.
Bronnen:
13 jaar geleden
Er gaat een verhaal de rond dat de eerste ontdekkers van groenland, heel veel groen zagen, en zo hebben ze het land groenland genoemd, maar waarschijnlijk was dit om de kinderen dit wijs te maken.