Klopt het dat mijn stem kapot is na 1,5uur zingen? ( niet professioneel)

Ik zing vaak heel lang en op een geven moment is het HHHHHHHHHHHHH en niks anders, krakerige vage stem is overblijfsel :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Dan gebruik je je stem echt niet goed!
Je stembanden zijn een soort spiertjes. Als je die overbelast dan wordt je hees of je stem verdwijnt helemaal.

Goed opwarmen van te voren is heel belangrijk, maar daarnaast is het goed gebruiken van je ademhaling en keel nog belangrijker.

Heb je zanglessen? Zou ik zeker aanraden, daar leer je technieken zodat je je stem niet meer overbelast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dat kan dan zijn je stembanden tijdelijk over belast, met een beetje rust door niet teveel te praten komt het weer goed.
Ik had het zelf altijd na de carnaval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is je zangtechniek niet helemaal in orde waarschijnlijk.
Misschien gewoon eens een paar lessen nemen?
En: je stem wordt ook bepaald door spieren, en na een x tijd inspanning zijn spieren moe ;-)