Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

bevroren poten

hallo
mijn naam is marga ik ben met een dierenverzorgings curces bezig en ik wil weten waarom poten van de eenden bijna niet bevriezen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
678

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De naakte vogelpoten bevatten geen spieren, alleen pezen. Daarom is er weinig energie nodig in de poot. Als het koud is, kan de bloedtoevoer daarom beperkt blijven tot wat nodig is voor vervanging en aangroei van huid en nagels. Onder extreem koude omstandigheden trekken de bloedvatwanden zich samen zodat een minimum aan bloed door de poot stroomt, juist genoeg om niet af te sterven en niet te snel vast te vriezen aan de ijsvloer.

http://www.vlissingen.nl/Bibliotheek-Vlissingen/Info-advies-1/Vragen/Vraag-van-de-maand/Bibliotheek-Vraag-vd-maand/Krijgen-vogels-geen-koude-voeten-in-de-winter-januari-2008.htm
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verschillende vogels hebben verschillende verwarmingsmethoden. Sommige vogels gaan zitten en trekken hun landingsgestel ver in om het warm te houden. Andere trekken één pootje in en wisselen hun stapootje om de zoveel minuten af. Het koude pootje warmt dan op in het verendek. Kleinere vogels hebben vaak slagaders die het warme bloed uit het hart langs de onderkant van het lichaam leiden. Daar liggen deze warme vaten naast aders die het bloed naar de pootjes leiden. Dat bloed warmt daardoor op, en geeft de warmte deels aan de pootjes af. Een groot voordeel voor vogels is dat ze geen zweetklieren op hun pootjes hebben, waardoor die minder warmte verliezen dan bijvoorbeeld voeten van mensen.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding