Bestaat "niets"?

Dat kan toch niet? Er is altijd wel 'iets'. Toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
knarfuz, hele goede vraag... +1

Het beste antwoord

"Niets" is juist de ontkenning van bestaan en bestaat dus per definitie niet. Er is altijd wel "iets" dat bestaat, zo niet dan bestaat er niets, dus ook geen "niets".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets is inderdaad de ontkenning van het bestaan. Bij een bevestiging van het bestaan is er immers zoiets als 'het bestaan' Hoe kan niets nou bestaan als er "bestaan' is? (!) Niets is het tegendeel van alles. Dus het ontbreken van alle materie, energie, leven enz. NIETS. Daar hebben we het over.

Andere antwoorden (8)

Ik denk inderdaad dat er altijd wel wat is. Er ontstaan altijd dingen, stoffen etc. Iets kan niet ontstaan uit niets. daarom denk ik inderdaad dat er altijd wel iets is, al zijn het maar hele kleine moleculen, en dat niets niet bestaat..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb vandaag niets gekocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets is inderdaad moeilijk voor te stellen. Maar het ligt er maar net aan hoe je het formuleert.
Stel dat je 'niets' formuleert als 'vacuum', dan moet je je bedenken dat in een vacuum ook altijd nog wel iets is, maar in een veeeeeel kleinere dichtheid dan normaal.
Vroeger dacht men dat lucht 'niets' was.
Misschien zijn er ook nog wel zaken waarvan wij het bestaan niet weten en bestaat 'niets' echt niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je aan een hengelaar vraagt wat hij vandaag gevangen heeft, en hij antwoordt: "Niets", dan heeft hij echt helemaal niets opgehengeld. Ook geen klein visje.
Niets bestaat dus.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, hij is goed.
Dus je vraag is of niets non-duaal is, of niets alleen en op zichzelf kan bestaan? Nee dat is niet zo...
Niets bestaat alleen bij gratie van zijn tegendeel, en dat is iets... Dus niets en iets dat is een duaal-koppel...
Dus Licht gaat met donker... Donker bestaat ook niet, het is alleen maar de afwezigheid van licht... Licht bestaat en de afwezigheid van licht bestaat, maar donker bestaat niet... ja donker is de afwezigheid van licht zul je zeggen, dat klopt, maar donker alleen en op zichzelf bestaat niet. Je kunt geen definitie geven van donker zonder dat je er licht bij haalt...

Ben ik zo helder genoeg?

Je kunt ´niets´ niet definiëren zonder dat je ´iets´ erbij haalt...

Ik hoop dat je me kunt volgen, want ik zoek nooit wat op en praat enkel uit eigen ervaring...

En weer alle dank aan de moderatoren als dit antwoord weer door de beugel kan en overeind blijft staan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets is het tegenovergestelde van alles. Het tegenovergestelde van iets wordt ook wel niets genoemd maar dat is spraakgebruik. Als ik niets heb gekocht zijn er nog genoeg dingen in de winkel. Als ik niets heb gevangen zijn er nog wel vissen.

Het niets wordt ook wel 'leegte'' genoemd. Het tegenovergestelde van leegte is 'volheid'.

Alles heeft een tegendeel dus ''alles'' ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit lijkt een reactie op het antwoord van XiniX, maar heb je ook een antwoord op de vraag van Knarfuz?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het is geen reactie op jouw antwoord. Dat wil ik wel geven. Als je mijn antwoord goed leest heb ik wel antwoord op de vraag van Knarfuz gegeven. Maar het kan ook heel simpel. "Bestaat niets" - antwoord JA"
"Er is altijd wel iets toch? - antwoord "nee".
In de vorm van massa is niets niets. Niets is naar de mens zijn perceptie gebracht. Als we op zoek zijn naar een reactie waarin niets ook een rol speelt als zijnde geen reactie. Dan hebben we niets gedefinieerd. En dan blijtk dat de factor tijd niets meer definieert dan massa. Binnen de gegeven periode hebben we geen verandering(reactie) kunnen waarnemen.

Toegevoegd op 04-05-2009 22:29:08
Hoop blah blah kennelijk van mijn kant.
Korter antwoord: Niets is de enige plek waar mensen nog niet kunnen kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het antwoord op de vraag 'Er is altijd wel 'iets'. Toch?' ja is... is het antwoord op de vraag 'Bestaat "niets"?' nee...