Trouwen lijkt me dan net zo makkelijk. Minder rompslomp. En voor trouwen hoef je ook niet de halve wereld uit te nodigen, paar getuigen optrommelen, ambtenaar van burgerlijke stand erbij en je kunt al trouwen (wel even van tevoren een afspraak maken uiteraard).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk geen van beiden...

Technisch gezien denk ik dat een samenlevingcontract beter is. Dit is juridisch gezien gemakkelijker te ontbinden. Mocht het ooit nodig zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een samenlevingscontract is vooral gericht op wat er gebeurt als je uit mekaar gaat of er iemand dood gaat en wie wat dan krijgt. (handig als je samenwoont en zeker als je samen een huis koopt).
Aan trouwen zit nog veel meer het gevoel vast van voor mekaar kiezen (vaak ook met een feest enzo). Als je trouwt kies je ook voor een vorm van een samenlevingscontract waarin je deze dingen afspreekt.
Het verschil is vooral het gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het grootste verschil tussen trouwen en een contract is:
- trouwen is makkelijker voor het erkennen van kinderen, als die geboren worden
- samenlevingscontract is makkelijker weer ongedaan te maken als er geen kinderen zijn (flitsscheiding)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trouwen doe je echt met overtuiging dat het voor het leven is en tot de dood ons scheidt . Samenlevingskontrakten is de nuchtere versie van mensen die iets pragmatischer en realistischer denken en die een vechtscheiding heel erg zouden vinden. Dus als je niet onder druk staat van ouders, doe je wat je SAMEN denkt wat het beste is. Veel samenlevingskontrakten worden huwelijken. Omgekeerd niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je alleen maar dingen wilt regelen, kun je ze ook zo regelen, zonder trouwen.

Als trouwen je iets zegt, meer dan de formaliteit dus, en als je van elkaar houd, dan zou ik trouwen:)

Dat lijkt me de enige goeie reden:)

Van elkaar houden en dat officieel aan de wereld willen vertellen en je lot aan elkaar willen verbinden en ook dat aan de wereld willen vertellen, dat is het denk ik:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een standaard samenlevingscontract verschilt niet ze heel veel van het trouwen in gemeenschap van goederen. Het voordeel van een samenlevingscontract is dat je er wat extraatjes in kunt laten zetten die op je (jullie) persoonlijke situatie van toepassing is. Wil je dat als je gaat trouwen, dan moet je huwelijkse voorwaarden laten opstellen, wat dan weer extra kosten met zich meebrengt.

Zijn er kinderen uit vorige relaties dan is trouwen handig omdat dan de erfenis van de kinderen beter is geregeld. Vraag me niet meer hoe dit precies zit, het was een heel ingewikkeld verhaal bij de notaris, dus als je het wilt weten, even zelf navragen.

Ik denk echter dat als je voor het eerst gaat samenwonen dat het handig is om eerst even een samenlevingscontract te laten opstellen voor het geval na een jaar of 2 blijkt dat het toch niet zo goed gaat samen. Om gelijk bij het eerste samenwonen te gaan trouwen doen niet zo veel mensen meer en ik denk dat samenwonen zonder zo'n contract toch wel wat risico's met zich meebrengt.

Mijn vriend en ik gaan over een paar maanden trouwen, voornamelijk vanwege de erfenis van de kinderen (wij hebben nu al een samenlevingscontract, omdat dat ook wel handig is voor het huis en bv het partnerpensioen). Een bijkomend voordeel is dat ik als we getrouwd zijn op de (collectieve) ziektekosten verzekering van mijn vriend (dan mijn man, wauw dat klinkt toch ook wel goed) mee kan. Dat scheelt toch wel wat centjes in de maand.

Oh ja en het verhaal over de erkenning van de kinderen. Tja, dat is inderdaad even wat gedoe als je enkel een samenlevingscontract hebt en niet getrouwd bent, maar eigenlijk is het niet meer dan 2 papiertjes ondertekenen. Eigenlijk is het zo dat de moeder moet aangeven dat degene met wie ze samenwoont de vader is. Dat hoef je dus niet als je getrouwd bent.

Zoals je misschien begrijpt ga ik voor de eerste keer trouwen en heb ik kinderen uit een situatie van samenwonen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dag Dounja, Alvast gefeliciteerd met jullie huwelijk. Hoop dat jullie een hele fijne dag hebben samen met jullie kinderen.
Geen van beiden.
Voegt te weinig toe en kan een hoop ellende opleveren.