Wat is niks?

Wat is niks? Het is niet doorzichtig, want dat is doorzichtig. Niet zwart of wit, want dat is een tint. Wat is niks en kan je je zelf indenken wat dat is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
6.4K

Het beste antwoord

Niks is de afwezigheid van alles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (27)

niks is alles wat ooit was, maar nooit meer zal zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niksuhhh.. uhmm..tjaa.. ik denkuhhmmm..
dat niks toch niks is dan..
kan er niks anders van maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks bestaat niet. Dat is moeilijk te vatten.

Niks is bedacht als tegenhang voor iets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks = niets
hier een voorbeeld wat een kleine betekenis aan niets dus niks geeft.
Ik ben gratis naar school geweest en jij voor niets
Misschien heb je hier iets aan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De rijkste man op aarde heeft niks meer nodig, totdat hij begint door te krijgen dat hij nog rijker kan worden als hij niks meer heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks is alles, en andere zeggen dat het een andere wereld is.
Sommige andere antwoorden op deze vraag zijn ook waar.

Meer woorden:
Niets, geen en Gratis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks is niet iets!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks is onwaarneembare afwezigheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooie foto Ed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nog een andere mooie in voorraad, voor de volgende keer:-)
Moet hem nog even bewerken, is in mijn park genomen door een bezoeker, die er met haar dochter was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Niks is onwaarneembare afwezigheid" ernstig geformuleerd kerel :)
niks is alles wat je zou willen, of waar je van droomt ooit mee te maken! Maar je hebt het niet, dus niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets is wat een vrouw zegt als je vraagt: wat is er?

Niets is wat een man zegt als je vraagt : waar denk je aan?

En ze liegen allebei.
13 jaar geleden
In de ruimte is op bepaalde plekken niks, geen zuurstof of andere stof enz enz enz
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volstrekt niets.
Zij zijn niks. Ze behoren niet tot een kerkgenootschap.
Dat wordt niks. Daar komt niets van terecht.

Maar niks kan ook heel wat zijn en dan is het niet niks, b.v. Dat is niet niks. Betekent: Dat is heel wat.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al wat is, is.
Al wat niet is, is.
Want iets dat niets is, is ook wat het niet is.
Niets is ook iets omdat niets niets kan zijn.

Toegevoegd na 31 minuten:
Met andere woorden.

Het begrip Niks/Niets lijkt mij een uiting van hiaten in het menselijk begrijpend vermogen.

- Ooh er is niks aan de hand.
Er is altijd wat aan de hand!

- Voel het Niks in je.
Er is niet niks in me er is altijd wat in me.
Het klinkt logischer als men zou zeggen. Voel je onvermogen dat klinkt echt beter.

- Alles is uit niks ontstaan... a.k.a. ontstaan uit een gebroken symmetrie.

Dat het iets wat gebroken is een ander voorkomen tentoonstelt dan het was.
En dat van uit wat nu is, geen referentiekader is naar wat was.. Is.. je raad het al... begrijpend vermogen.

---
Het woord niks is inderdaad erg makkelijk. Ik gebruik het graag.

NB.
Je mag niet aan een banaan denken.

Toegevoegd na 58 minuten:
En dat men kan zeggen dat is niet niks.
Dat is heel wat! geeft al een communicatieve terugkoppeling dat het onderwerp groots "voelt" zonder veel duidelijkheid te geven waarom.

Daarom is niets niks een mooie vorm om te zeggen dat je het volkomen begrijpt. Want je zegt dan eigenlijk; ik begrijp het niet niet.

Toegevoegd na 1 uur:
En omdat ik het niet laten kan;

Oooh dat is niks!
Je zelf in gebreke stellen door iemand begrip te onthouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na alle voorgaande antwoorden te hebben gelezen kan ik alleen maar zeggen dat "niks" niet is uit te leggen. Het is er, maar tegelijkertijd is het er ook niet, want als het er is dan is het iets en als het er niet is dan zou het eventueel niks kúnnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks is domweg het ontbreken van iets (in de betekenis van wat dan ook), niet van alles.
Bij het ontbreken van alles zou er nog heel veel WEL kunnen zijn, wat bij niets niet het geval zou zijn.
Het is wetenschappelijk aangetoond dat niets niet bestaat.
Zelfs als je denkt aan niets of niets denkt ben je bezig met het begrip niets en dat is niet niks.
Ik meen dit serieus , het is niets voor mij , voor niks antwoorden te geven.
Hieruit blijkt alweer dat gratis niet voor niets is.
Iets voor niets maakt dat iets niet tot niets......
Zelfs in absoluut vacuum "ontstaan" en "verdwijnen" voortdurend subatomaire deeltjes, die uit het niets SCHIJNEN te komen,
Dat is niet juist, ze "buurten" even vanuit een andere dimensie om daar even later weer naar terug te keren.
Niets bestaat dus alleen als begrip in onze geest, niet in werkelijkheid.
Het is best opvallend dat de ingewikkeldste systemen die we kennen (de hersenen) pas in staat zijn, iets wat niet bestaat ( Het niets) als gedachtenexperiment te laten bestaan. En dan alleen nog maar als begrip.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Puntjes;

Niks stelt niet veel voor maar wordt vaak erg overgeschat. In feite is het nada, noppes, niente, nul, nichts, nakko, non-existent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks was ooit iets, maar dat verdween.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks is een woord met een meervoudige betekenis.

niks

Synoniemen
geen zier, niemendal, niets
niemendal, nihil, niets

Het kan positief of negatief zijn mbt het gekochte lot
of gestelde diagnose.

Het kan de mens tot diepe wanhoop drijven,
of in opperste verrukking brengen.

Het ligt er aan in welk deel van een zin het geplaatst is.
Maar niks of niets is altijd iets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
22 antwoorden op deze vraag (incl. mijn antwoord). Dat zijn dan 22 niksnutten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niks is een term voor het tegenovergestelde van iets en iets kan alles wezen in het totale waarneem vermogen van een mens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dezelfde vraag zou je kunnen stellen bij het woord 'nergens'. Ik heb mezelf die vraag al vaak gesteld. Eigenlijk zijn alle bovengenoemde antwoorden tevens de antwoorden op de vraag wat 'nergens' is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij is het woord niks door de mens verzonnen om de aanwezigheid van iets aan te geven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een filosofische vraag ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks bestaat niet, anders zou het iets zijn.

Zoiets?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks= heel simpel, mijn achternaam!