Kan iemand mij dit vertellen?

ik schrijf bv dit woordje ""soep?"" of ""soep""?
waar hoort dat vraagteken,vóór de tekentjes of achter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Het ligt er maar net aan op welke manier het gebruikt wordt.

Bv:
'Wil je soep?', vroeg moeder aan Martijn.
maar:
Hou je van groene soep? Bedoel je 'erwtensoep'?

Kortom: In verhalende vorm waarbij je iemand iets laat zeggen, komt het vraagteken achter de aanhalingstekens.
Maar zet je in je eigen verhaal een woord als extra accent tussen aanhalingstekens, dan komt het vraagteken gewoon achteraan.

Toegevoegd na 58 seconden:
Foutje in de laatste alinea: In verhalende vorm waarbij je iemand iets laat zeggen, komt het vraagteken VOOR de aanhalingstekens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ervoor.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nouja, in oude boeken kwam ik vaak het tweede geval tegen maar voor zover ik weet is het tegenwoordig ervoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
achter de tekentjes

Toegevoegd na 38 seconden:
einde van een zin eindigt met een punt of vraagteken, nooit met deze tekens.
13 jaar geleden
erachter zou ik zeggen.
'valt dit onder de categorie "soep"?'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij "voor"de tekentjes

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier schiet je echt wat mee op. de antwoorden verschillen nogal veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vraagteken komt bij een uitspraak van iemand voor de aanhalingstekens. Hij zei: " is dat hete soep?"
Vraagt iemand of degene die de uitspraak deed iets zei zoals;
Vroeg hij: " is dat hete soep" ? Of; Waarom vroeg hij : "is dat hete soep"?