Waarom zit er geen statiegeld op alle blik ,plastic en glasverpakkingen?

Als er toch overal statiegeld op zit dan wordt het zwerfafval een heel stuk minder en alle afval kan op de juiste manier worden gerecycled.

Toegevoegd na 47 seconden:
met plastic bedoel ik de flesjes en niet het plastic om bijvoorbeeld het broodvlees of de broodzak

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Én kauwgum!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat is een beetje moeilijk terugbrengen zo n afgesmakte bubblegum

Antwoorden (3)

De hele economie draait om geld, dus het is een kosten/baten verhaal.

In ieder geval is een meerderheid van de tweede kamer voor invoering van statiegeld op kleine plastic flesjes, dus het is een kwestie van tijd dat het een keer ingevoerd gaat worden.

http://www.volkskrant.nl/economie/article1369110.ece/Mogelijk_ook_statiegeld_op_kleine_plasticfles
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kost nogal wat geld, om de verpakkingen allemaal weer in te nemen en vervolgens opnieuw te gebruiken. Dat is de reden dat de detailhandel en de industrie niet direct een voorstander zijn, voor invoer van statiegeld op alle verpakkingsmaterialen.

Denk bijv aan de supermarkten die dan een veel grotere opslagruimte nodig zijn, om de verpakking op te slaan, nadat ze zijn ingeleverd. Misschien dat er extra personeel nodig is, om dat allemaal in goede banen te leiden.

Industrie moet de teruggebrachte verpakkingen ophalen, reinigen etc.

Vaak is het maken van nieuwe verpakkingen goedkoper en soms is het zelfs milieuvriendelijker.
13 jaar geleden
Omdat dat voor de winkels nog meer werk met zich mee brengt.
Maar als er statie geld op komt,dan moet ook iedere zaak die dit verkoopt,het oude flesje retour nemen.
Dus ook een benzinepomp.
Ik was in hongarije voor een paar maanden terug,en daar had de tesco een hele grote supermarkt zelf een actie.
Ze namen lege flesjes en blikjes in,en de klant kreeg daar dan een kleine vergoeding voor.
En het maakte niet uit welk flesje of blikje het was.
Er zat daar er ook geen statie geld op.
Maar door de kinderen werd er veel naar gezocht,en zo werd er automatisch weer wat zwerfafval opgeruimd.