Omdat het is aangesloten op het drinkwaterleidingnet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
echt nodig is dat niet maar ja de meeste wc's zijn nu eenmaal op de waterleiding aangesloten.Als je over regenwater beschikt kan je wc ook aansluiten op je regenwaterput meestal door middel van een pomp.
fremar
13 jaar geleden
Zodat de honden niet ziek worden als zij uit de wc drinken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit vroeg ik me ook wel eens af. Het zou enorm veel geld besparen en het is veel beter voor het milieu als je gewoon de wc laat doorspoelen met slechter gefilterd water. Zeker omdat de WC aardig veel water verbruikt op een dag bij een gezin van vijf. Misschien nog wel het beste zou zijn om de WC's deels te laten doorspoelen een beetje gezuiverde urine.

Alleen het probleem is dat, om dit mogelijk te maken moet je overal door heel Nederland nieuwe waterleidingen aanleggen. Dit alleenmaar om slechter gezuiverd water door te laten. Dit zou heel erg veel geld kosten om te realiseren. Ik denk dat dit eigenlijk de enige reden is waarom de WC nog doorspoelt met schoon water. Ik kan me niet voorstellen dat ze in de tweede kamer of iets dergelijks nog nooit op zo'n idee zijn gekomen.

Geld is het probleem. Alleen naar verloop van (veel) tijd betaald het zich weer terug dacht ik. Je hoeft het water immers minder te zuiveren. Helemaal niet zuiveren lijkt me niet aan te raden omdat dan de WC's minder goed zijn schoon te maken en ze na 2 spoelbeurten al weer zwart zijn. En je moet niet vergeten, om overal een extra leiding neer te leggen zul je enorm veel wegen moeten opleggen in Nederland. Dit zorgt voor een enorme ergernis aan iedere burger en dat is het tweede probleem. Anders zou ik het niet weten namelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er worden wel woonwijken gebouwd waarin de WC wordt doorgespoeld met regenwater. Deze woningen hebben dan een zogenaamde 'grijs water installatie': een voorraadvat voor regenwater waarmee je de was kunt doen, de tuin kunt besproeien en de wc kunt doorspoelen.

Je kunt ook zelf je huis zo verbouwen dat dit werkt. Als je zelf zo'n installatie aan legt / aan laat leggen, heb je vrij hoge kosten die je maar heel langzaam terugverdient omdat het drinkwater in Nederland nou eenmaal niet zo duur is.

In het verleden zijn er nog wel eens vergissingen gemaakt met de waterleiding waardoor in een aantal van deze wijken uiteindelijk de installatie niet meer gebruikt wordt. Als mensen het grijze water gaan drinken, kunnen ze er nl. ziek van worden. Hoeft niet, kan wel.

Toegevoegd na 21 uur:
Kijk ook eens in de tweede bron: nog zo'n soort vraag op GV van een half jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
liever schoon water die je wc doorspoelt dan water met strond enzo...zo heb je ook gee stank
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het helemaal miet zeker is, dat het beter is wat jij voorstelt.
De kosten van waterzuivering zullen recht evenredig zijn met de verontreiniging van het water, d.w.z. het de hoeveelheid verontreiniging in het water, naar mijn gevoel kost zelfs het verwijderen van 1 kg vuil in relatief minder vervuild water MEER dan in sterker vervuild water.

Het gebruiken van regenwater lost eigenlijk niets op. Het gaat erom dat er minder vuil in het oppervlakte water terecht komt. Minder poepen is dus het enige juiste.

Bij een plasje niet doortrekken scheelt jou persoonlijk wel geld, maar maatschappelijk denk ik niet, want jouw huisgenoten zorgen voor dezelfde vervuiling, alleen minder geconcentreerd.