Moet je bij het gebruik van de OV-chipkaart een minimum saldo op je kaart hebben om te kunnen reizen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (6)

je saldo moet minimaal overeenkomen met de kosten van je reis.. anders reis je illegaal.. dus je kan niet in de schulden reizen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je hebt geen minimum saldo op je ov kaart nodig.
Wel is het zo dat als de geplande reis duurder is dan het saldo op je kaart je zwart reist.
Daarom is het zo gemakkelijk om bij een minimaal saldo van € 5 automatisch je kaart met een van te voren vastgesteld bedrag (ik geloof minimaal € 10) op te laten waarderen. dit kan niet met alle kaarten. Alleen een persoonsgebonden kaart. Voor details kijk even op internet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een persoonsgebonden kaart hebt (met je pasfoto en naam er dus op), dan kan je zelfs nog inchecken als er 0,00 euro op staat, na de rit sta je negatief en dan kan je niet meer inchecken voor een volgende rit.
Als je een anonieme OV-chip-kaart hebt, moet er minimaal 4 euro opstaan om in te checken.

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik vergat erbij te zeggen dat dit voor stadsvervoer geldt. Bus, metro, tram, maar niet de trein...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt er maar vanaf, als je met de trein wilt reizen moet er minstens 20 euro tegoed hebben (10 als je een kortingskaart hebt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, voor busreizen minimaal 4 euro, voor treinreizen minimaal 20 euro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij gelden er voor studentenkaarten andere regels dan voor reguliere chipkaarten.. Ik heb al tijdens een studentenkaart en heb nog geen cent op die kaart gezet, is ook niet nodig voor de trein. Als je bijv. weekend-OV hebt, en je wilt reizen met de trein op zaterdag (dus in het weekend), dan kun je gewoon in de trein gaan zitten (net zoals met die goeie ouwe OV-kaart). Als je met een weekend-OV door de week wilt reizen, moet je gewoon een kaartje met korting kopen bij de automaat. Je hoeft niet eens in- of uit te checken.

Hoe het met een reguliere kaart zit weet ik niet precies, maar daar valt vast van alles over te lezen op www.ns.nl.