waarom hett het bij sneeuw en ijs "dooi" en bij brood "ontdooi" ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

De kreet 'dooi' is een meteorologische uitdrukking waarmee een bepaalde weersituatie wordt uitgedrukt. Dat speelt bij het ontdooien van bijvoorbeeld brood minder......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ont- wordt niet alleen gebruikt als een negatief (= ontkennend) voorvoegsel, maar ook als een aanduiding van het begin van een proces: beginnen te dooien = ontdooien. Andere voorbeelden hiervan zijn: ontmoeten, ontlenen, ontvreemden, ontwaren, ontvangen, onthouden, etc.

Toegevoegd na 14 uur:
Anders krijg je dit:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De natuurlijke toestand van ijs is bevroren-zijn, als het door dooi veranderd in water, is er geen ijs meer te vinden.
De natuurlijke toestand van brood is brood, je bevriest het, en het is diepgevroren brood. Om het weer in z'n 'normale' toestand te brengen, zul je het dus moeten ont-vriezen = ontdooien. Eigenlijk zou ont-vriezen een beter woord zijn, als je het zo bekijkt....