Is de islam een bedreiging voor de Nederkandse samenleving?

Is de islam een bedreiging voor de Nederlandse samenleving? Of is dit slechts populistisch gelul van enkele rechtse wereldvreemde politici? En in hoeverre moet de overheid en samenleving aanpassen aan een geloof en waar moet het geloof zich aanpassen aan de samenleving?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.2K

Antwoorden (25)

Extremisme is een bedreiging voor de samenleving en gekken die auto's in een menigte rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen extremisten zijn gevaarlijk, het gevaar is alleen dat we niet weten hoeveel dat er zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De islam niet, een aantal extremisten wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de islam is niks mis, maar het hoort op zijn plek en dat is dus niet in Nederland.
Een gereformeerde nederlander die bv. in Marokko woont en daar in het openbaar voor uitkomt, zal ook geen makkelijk leven hebben. Hij zit daar dus ook niet op zijn plek.
Een mens moet weten wat zijn plek is (of zich volledig aanpassen) en dan is er niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waar is jouw plekkie dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk weet ik mijn plekkie ook niet precies, daarom heb ik me maar aangepast....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nog niet goed genoeg....je kan beter....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik zeg dat ik me heb aangepast, dan heb ik me aangepast. Heel simpel en ook meer dan genoeg. Ik wil ook niet beter omdat ik tevreden ben met wie ik ben. Ik ben niemand tot last en verwacht gewoon dat ik ook geen last van anderen heb. Lijkt me fair.
Ik denk dat een groot deel van het electoraat te weinig is geïnformeerd over andersdenkenden. Daardoor laten ze zich heel erg beïnvloeden door de media. De media op haar beurt laat zich heel erg beïnvloeden door de rechts-populisten omdat zij van die "rare" dingen zeggen die in Nederland tot voor kort nog taboe waren. Dit natuurlijk allemaal in de Grote Zoektoch naar Kijkcijfers. Denk bijvoorbeeld aan een gemiddelde Telegraaf met zijn chocolade letter koppen en weinig genuanceerde berichtgeving.

Extremisme is iets wat bestreden moet worden, maar dit kan je zeggen van alle godsdiensten. Sinds de opkomst van humanistische levensbeschouwingen is de wereld een stuk vooruit gegaan. Daar waar godsdienst nog de dienst uitmaakt, zijn de mensen toch doorgaans minder goed bedeeld dan in Europa. De VS is dan natuurlijk een grote uitzondering. Maar ik ben daar opgegroeid en ik kan zeggen dat de laatste jaren een gigantische omwenteling daar bezig is. Het zal nog jaren duren maar langzaam aan begint de verlichting haar lamp op te steken in de VS.

De populisten spelen in op de menselijk angst voor het onbekende en maken daar handig gebruik van in hun lust naar macht. Laten we hopen dat rechts(extremisten, die ook bestreden moeten worden) niet al te heftig de dienst gaan uitmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zit er niet op te wachten dat welke religie dan ook onze vrijheden inperkt. Wat de islam betreft zie ik het daarmee in Nederland de verkeerde kant opgaan. Ik sluit niet uit dat toekomstige generaties er nog wat mee te stellen gaan krijgen. Ik ben er dan gelukkig niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat die paar procenten van de Nederlandse bevolking die moslim is hun wil op de gemiddelde kaaskop kan opleggen. Ik zie het niet gebeuren. Maar ja, respect is tweerichtingsverkeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, tweerichtingsverkeer. Maar het aanpassen is iets wat alleen wij doen, want andersom gebeurd het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het met Italklaas eens dat wij ons meer aanpassen aan "de gasten" in ons midden dan dat het omgekeerd gebeurt. Probleer jij als Christen maar eens een protestantse kerk te bouwen in een Moslim-land, dat gaat je niet lukken, maar hier uiteraard wel.
ik vind meerdere religies geen probleem mits de aanhang hiervan het beste voorheeft met iedereen in de samenleving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is populistisch gelul van enkele rechtse wereldvreemde politici. De meeste stromingen binnen de Islam kunnen vredig met andersdenkenden leven, alleen het salafisme vormt een bedreigingomdat de aanhangers daarvan andersdenkenden, ook andersdenkenden binnen deislam overigen, volledig afwijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is inderdaad zoals jij zo mooi zegt "populistisch gelul" ........... trap daar nooit in, met maandag in het verschiet een gedachte om vast te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We komen gevaarlijk in de buurt van de Wet van Godwin, maar je hebt helemaal gelijk. Extremisme is een lange weg naar ellende...
nee dat is het niet, want daar is ons mooie democratisch bestel toch wel tegen bestand? Wij kunnen dat! gewoon samen leven en ieder zijn plekkie. In sommige richtingen moet die visie nog wat groeien, dat wel, maar zo lang zijn wij ook nog niet 'verlicht'. Trouwens, nog lang niet iedereen ook. Als je die papegaaien ziet die willen zeggen wat ze denken, laat die nou eens gaan denken dan. Als je alleen maar zegt wat je voelt, en je bent niet zo slim, dan kraam je dus alleen maar onzin uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We willen graag dat we een samenleving krijgen waar iedereen zich prettig voelt. Hen overtuigen dat onze manier fijner is moet toch kunnen, maar wel in dialoog.
Gewoon alle moslims eruit (wat sommigen zouden willen) heeft
a) niet het gewenste effect en
b) is juridisch niet mogelijk en
c) ook menselijk gezien niet.
Je kan ze inderdaad niet allemaal over een kam scheren. We moeten ze eerder voordoen hoe volgens ons een discussie werkt, dat is naar mijn idee veel beter dan wat sommigen willen. Die willen nadoen wat extremistische gelovigen aan ons voordoen.
Laten we daar nou geen zin in hebben!!!....
Dan krijgen we het soort samenleving dat die extreme figuren graag willen, oog om oog.... Voordoen hoe het ook kan en wijzen op de successen die we daarmee behaalden waardoor juist zij ook graag in onze samenleving willen wonen(!), lijkt me logischer, beter en fijner voor iedereen.
De geschiedenis van de Islam laat zijn dat het met veel geweld terrein in de wereld heeft veroverd. En die dreiging van geweld zit er nog steeds in. Dus enigszins kan ik me wel voorstellen dat er een aantal politici zijn die de islam als bedreiging voor Nederland en de rest van de wereld zien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze verworven westerse vrijheden komen wel degelijk in het geding. gelijkheid van man en vrouw. Het uitdragen van homosexualiteit, een mening over religie, de manier waarop je je wilt kleden. Dit alles komt in gevaar door de Islam. Veel mensen vinden dat Geer Wilders zich negatief uitlaat over Moslims. Hij heeft daar wel een punt en een goede kijk op de zaak. Maar hij is hier te minsten eerlijk.
De gehele politiek wil de Islam inperken in Nederland alleen spreken zij zich hierover niet uit. Maar wat hebben ze wel gedaan in hun achterkamertjes ? Ten eerste hebben ze het vrijwel onmogelijk gemaakt doormiddel van een vuile streek om de importbruiden te bannen.
Het is nu een vrijwel onmogelijke opgave om iemand van buiten de EU te huwen en naar Nederland te halen.
Het is weer typische een Nederlandse oplossing. Maak het maar flink duur en dan wordt het onmogelijk.
Wilders spreekt gewoon zich eerlijk en de overige politici zijn het wel met hem eens. Wilders word gedemoniseerd en voor racist uitgemaakt. Dit is een beproefde tactiek om concurentie uit te schakelen.

http://www.youtube.com/watch?v=XK1pnCldKZI
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij nederlanders staan bekent in andere delen van de wereld naief te zijn. Ze gaan ons hun wil opleggen in de toekomst. Wij leven hier al jaren in vrijheid en vrede en we zien het gevaar daarom niet eens meer aankomen. De grootste groep gaat de dienst uitmaken. Dat is toch niet moeilijk te begrijpen ? Ken de geschiedenis en dan weet je de toekomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een onzin... Het aandeel islamieten in Nederland bedraagt volgens het CBS ongeveer 5%. Bij lange na niet de grootste groep in Nederland.
Ja, de Islam is een bedreiging voor de Nederlandse samenleving. De normen en waarde liggen momenteel voor de Moslims heel anders dan bij Christenen.

De samenleving moet zich niet aanpassen aan een geloof. Het geloof zou zich moeten aanpassen aan de samenleving.

Ook bij christenen onderling is het niet altijd koek en ei.

Zolang je hier in de lokale gemeenschap nog steeds aparte sauna''s voor mannen en vrouwen worden gebouwd. Waar er raar wordt gereageerd op de vraag, of je in het lokale zwembad ook naturist kun zwemmen.

Dan is er nog steeds geen gelijkheid wat betreft mannen en vrouwen. Want dan heb je dat aangeleerde gedonder niet.

Laatste een pracht van een plaatje tegen gekomen in de Veronica, wat de lading wel dekt denk ik.
Van Hara Kiwi. "Als Adem en Eva moslims waren".
Adam met 1 vijgenblad, Eva onder de vijgenbladeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mensen die in Nederland samenleven vormen de Nederlandse samenleving. Een relatief nieuwe "zuil" geeft spanningen in een samenleving. Het is echter niet de nieuwe zuil die een bedreiging vormt, maar de wijze waarop mensen met elkaar samenleven.

Een samenleving is altijd in ontwikkeling en zo zal deze ook veranderen door een nieuwe zuil als de Islam. En aangezien de meeste mensen "van huis uit" tegen verandering zijn, zien ze de Islam als bedreiging. Dit gevoel wordt uiteraard versterkt door islamitisch extremisme en criminele jongeren.

Desondanks denk ik niet dat de van oudsher open Nederlandse samenleving bedreigd wordt door de Islam, omdat een meerderheid van de Nederlanders begrijpt dat alleen een kleine groep extremisten en puberale straatjongeren bedreigen en niet de de gematigde meerderheid van de Islam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi verwoord.. +1 (Als ik hem kon geven)
De Islam is een geloof net als Katholiek en Ned. Hervormd. Het zijn de mensen die zeggen uit naam van de Islam te handelen, die gevaarlijk zijn. De Islam zelf is hoe raar het klinkt een vredelievend geloof, waarin niet staat dat je moet moorden en je vrouw van alles moet verbieden. Hebben al die zogenaamde gelovigen zelf bedacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De islam op zich niet, lijkt me. Wel de extremisten die denken onder het mom van hun geloof bedreigingen te mogen uiten en terroristische daden te kunnen ontplooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
elke vorm van religie is een bedreiging voor een moderne samenleving. het remt de ontwikkeling van de mens.

omdat het een onderdeel is van onze geschiedenis maakt het gegeven religie nog niets goed.

de bestaande religies staan niet voor gelijke rechten (vrouwen, homo's, andersdenkenden)

afschaffen die handel. het heeft ooit een nut bewezen (alhoewel), maar is niet meer van deze tijd.

althans, ik hoop dat wij ons een moderne samenleving mogen noemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Sgrijvvaud;

Ik denk dat 'de islam' geen groot gevaar in zich bergt voor onze samenleving. Wel de polarisering die er rondom onderwerpen als dit wordt aangewakkerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een geloof is nooit een bedreiging voor welke samenleving ook.
Mensen die een verkeerde uitleg en/of invulling geven aan een geloof zijn een gevaar voor de samenleving
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik denk dat de Islam een mooi geloof is. De maatschappij heeft de Islam in een zwart daglicht gezet door de negatieve gebeurtenissen van het verleden.
Maar dat wil niet zeggen dat de Islam slecht of fout is.
Het is bovendien een geloofsovertuiging met de enigste weg naar de Schepper van alle werelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de Islam is een bedreiging voor de Nederlandse samenleving. De Islam is een bedreiging voor de vrijheid om je eigen geloof te belijden. Er zijn geen tegenkrachten binnen de Islam. Er zijn maar weinig Mohammedanen die kritisch durven te zijn. De Islam erkent de scheiding tussen kerk en staat niet. De Islam erkent dus ook de Nederlandse staat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat is die niet... De grootste bedreiging is onze eigen politiek, onze eigen dogma...
Het is populistisch gelul van een enkele rechtse wereldvreemde politici idd...
Had je ooit nagedacht of de islam de dreiging is of de boodschappers van de islam?

Als je nu eens heel goed het verschil van de islam en de katholieke kerk kent, dan zou dat al heel veel verhelderen... Ik kan er misschien een vraag aan weiden...

Wat is nu werkelijk hét verschil van islam en katholieke kerk?

Het gaat over mensen, niet over geloof of over samenleving of overheid, het gaat over mensen, als die zich nu eens aanpasten, dan kwam het vanzelf wel met geloof, samenleving of overheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, normaal ben ik niet tegen een geloof of wat dan ook, maar de islam slaat helemaal nergens op. Het verpest Nederland zeker. Het grootste deel van de uitkering trekkers zijn moslims, velen willen niet werken en profiteren van nederland. Ook is het toch ook belachelijk dat vrouwen in bourka's moeten lopen. Dan kunnen ze wel zeggen dat ze het zelf willen, maar ze zijn niet anders gewent dus ze weten niet beter.

Ik vind dat je je niet moet laten leiden door een geloof, geloof is iets wat mensen hoop geeft en iets naar uit kunnen kijken. Je moet je er niet door laten leiden, of dat nou de Islam, Christendom of Jodendom is. Ik vind het allemaal slecht voor een maatschappij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens het CBS zal in 2050 maximaal 8% van de Nederlandse bevolking moslim zijn. Dat is een dusdanige minderheid dat het nooit een bedreiging voor de Nederlandse samenleving KAN worden.