Kun je in je advertentie op marktplaats zettten:VERZENDEN 0.44 en op eigen risico ?

Of ben ik als verkoper van de kaartjes altijd verantwoordelijk ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.8K

Antwoorden (5)

Ja dat kun je vermelden. Nee je bent niet verantwoordelijk of iets op plaats van bestemming aan komt.

Wel moet je artikelen natuurlijk zo inpakken dat het niet beschadigd onderweg. Maar eenmaal uit handen is het aan TNT wat er mee gebeurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet aankopen van Marktplaats altijd verzenden met bericht van ontvangst, om problemen te voorkomen. Dat kost E 7,50 en dan heb je rust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eeeeh.....voor een kaartje ???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel, je hebt natuurlijk heeele dure kaartjes.
Daar zijn juristen het niet over eens vernam ik onlangs.

Hoofdregel lijkt te zijn dat je als bedrijf wel en als particulier niet verantwoordelijk bent voor een product dat je op afstand verkoopt totdat het is afgeleverd, dit komt mede voort uit artikel 7:11 Burgerlijk Wetboek.

Je gaat echter wel een overeenkomst aan met iemand aan wie je iets verkoopt en daar horen verplichtingen bij, in de regel dat degene die koopt betaalt en degene die verkoopt levert.

Om die reden is het, afhankelijk van de situatie zeer zeker aan te raden om aangetekende verzending, al dan niet met verzekering te overwegen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Maar als aanvulling: Ja, het mag zeker, maar formeel kan een koper zijn geld terugvragen als hij het niet gekregen heeft, of dat beweert, dan kun je in de problemen geraken en om dat te ondervangen is een goede afspraak over de verzending en de gevolgen daarvan met zowel de koper als de verzender (aangetekend / verzekerd) wel het beste.

Zit je nu al in de situatie dat de koper beweert niets gekregen te hebben dan is het beste toch wel het geld retourneren en in de toekomst betere afspraken maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Op eigen risico' in de advertentie zetten heeft voor mij altijd een beetje de uitstraling dat je maar moet afwachten of je wat krijgt. Terwijl inderdaad er bij heel veel zendingen gewoon altijd een risico is dat het niet aankomt.

In principe ligt dat risico gewoon altijd bij de ontvanger. Wil hij honderd procent zeker zijndat een zending aankomt, dan moet je hem aangetekend of als pakket met track en tracenummer versturen, en dat kost nu eenmaal een paar centen, en het hangt sterk van het artikel af of iemand dat er voor over heeft. Voor kaartjes zal dat vermoedelijk altijd het geval zijn.

Maar iedereen weet dat ook wel een beetje, dus hoef je het er in de advertentie niet meer over te reppen. JIJ hebt het opgestuurd, dus JIJ hebt aan je plichten van jouw zijde voldaan, mits de zending deugdelijk verpakt en gefrankeerd was en goed is aangeboden.

Je zou er van kunnen maken :
Verzendkosten met normale post : 0,44 ( ruim 95% aankomstgarantie)
Aangetekende verzending met 100% aankomstgarantie : 6,75 .
Dat is namelijk gewoon hoe de zaken in de praktijk liggen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zodra het overigens om spullen van meer dan pakweg 10 euro waarde gaat ,verdient zeker via Marktplaats aangetekende verzending wel de voorkeur, want er zijn zowel verkopers als kopers die er een sport van maken uit de verzending zelf op een of andere manier voordeel te trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt er bij zetten, het liefst ophalen, maar als u het opgestuurd wilt hebben is dat op eigen kosten en risico.