Waarom denken mensen dat in 2012 de wereld vergaat?

Er is ook een film '2012'. Maar waarom in 2012?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De uitleg zie je aan het begin van de film....

Antwoorden (7)

Door de Mayakalender ofzo, die gaat niet verder dan het jaar 2012.. Maar kom op, in hoeverre is dat nu waar ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet denken, het is zeker.. in 2012 vergaat de wereld!! En daar kan je niks aan veranderen.

Het 2012-fenomeen verwijst naar het verschijnsel dat in veel populaire esoterische en pseudowetenschappelijke theorieën het jaar 2012 een grote rol speelt. Veel van zulke theorieën gaan ervan uit dat er in 2012 een grote verandering zal plaatsvinden in het bewustzijn van de mensheid of juist in de natuurlijke toestand van het universum; sommigen gaan zo ver te beweren dat in 2012 het eind van de wereld zal plaatsvinden. Het fenomeen vindt zijn oorsprong in de lange telling van de Maya's, die volgens sommige interpretaties grote waarde toekent aan 21 of 23 december 2012. Door de natuurwetenschap worden de 2012-theorieën unaniem verworpen, terwijl er volgens de meeste Mayadeskundigen sprake is van misrepresentatie van de Mayareligie en dat 2012 voor de Maya's niet zo'n belangrijk moment was.

Wetenschappers kwamen er na lang onderzoek achter dat in de Maya-mythologie de scheppingsdatum op 11 augustus van het jaar 3114 voor Christus lag en dat het eind van de telling op 21 december 2012 ligt. Aanhangers van eschatologische theorieën gingen er vervolgens van uit dat op die datum een apocalyptisch einde komt aan de nu bekende wereld. Op internet wemelt het van de websites met onheilspellende teksten over dit onderwerp, en sommige mensen maken zelfs hun spaargeld op 'omdat je er na 2012 toch niets meer aan hebt'.

Aardwetenschapper Andreas Fuls becijferde echter dat alles blijkt te berusten op een rekenfout. Hij promoveerde in 2006 aan de Technische Universiteit Berlijn. Op basis van een oude Mayatabel waarop de standen van Venus staan en nieuw ontdekte inscripties en voorwerpen kwam hij erachter dat Mayakalender pas stopt op 21, 22 of 23 december 2208. Bovendien denkt hij dat de tijd daarna ook bij de Maya's gewoon doorgaat: hij vermoedt dat de Maya's opnieuw zouden zijn begonnen met tellen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bron ? vergeten?
http://nl.wikipedia.org/wiki/2012-fenomeen
Er is veel vaker voorspeld dat 'de wereld zou vergaan' maar het is nog nooit gebeurt. Dus elk moment zou de wereld kunnen vergaan. Genieten van je leven..!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is altijd al zo geweest het wordt steeds weer uitgesteld.
Er zijn veel geloven(bijgeloven) die dat weer denken maar tot nu toe is het nog niet gebeurd dus nu maar hopen dat het weer een fabel is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is nogal absurd te veronderstellen dat het einde van een kalender het einde van de wereld zou betekenen.
Als de Maya's gedacht zouden hebben dat we nog een miljoen jaar te gaan zouden hebben hadden ze dan ook nog die kalender een miljoen jaar verder moeten laten lopen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat een persoon in de belangstelling wil staan en die dan maar wat roept .
En als het dan zover is en de wereld is nog niet vergaan dan zegt hij een rekenfoutje gemaakt en zegt dan weer een ander jaar .
En over dat onderwerp kun je toch een mooie film maken of niet .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de maya kalender niet verder gaat dan 2012 kan het mogelijk zijn dat de wereld vergaat het hoeft niet het kan ook het aanbreken van een ander tijd perk zijn.

Ik zal de maya kalender zelf niet onder schatten, omdat het door eeuwen oude methodes is ontwikkeld die wij zelfs niet kunnen maken/voorspellen.
en als je echt wilt weten of de wereld vergaat volg dan het nieuws,steeds meer vlieftuig ongelukken 2 olielek rampen steeds meer natuur die hevig bezig etc....

als je alles kunt met elkaar kunt koppelen dan kun je er eigenlijk wel van uitgaan dat de wereld in 2012 vergaat.