Wie kent er iemand met gezag op dat gebied die uitsgesproken VOORSTANDER van genetische modificatie is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (2)

De gehele commissie voor genetische modificatie zou ik zeggen.

Commissie Genetische Modificatie
Postbus 578
3720 AN Bilthoven

De COGEM adviseert de regering over de milieurisicoaspecten van
genetisch gemodificeerde organismen en signaleert over ethische en maatschappelijke aspecten van genetische modificatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Norman Ernest Borlaug.

Borlaug studeerde genetica en fytopathologie aan de Universiteit van Minnesota, alwaar hij in 1942 zijn Ph.D. haalde. Daarna nam hij een baan als landbouwkundig onderzoeker in Mexico.

Hier ontwikkelde hij nieuwe tarwerassen die beter tegen ziektes konden en meer opbrengst hadden. Hij introduceerde deze nieuwe tarwe's samen met andere moderne landbouwtechnieken in Mexico, Pakistan en India. Als gevolg hiervan werd Mexico in 1963 een groot exporteur van tarwe. Tussen 1965 en 1970 werden de tarweoogsten in India en Pakistan bijna verdubbeld. Door toepassing van dezelfde techniek steeg de rijstoogst in China en Indonesië explosief. Deze toename van voedsel wordt de Groene Revolutie genoemd.

Borlaug heeft ook geholpen deze methodes voor voedselproductie te introduceren in Azië en Afrika. Hij heeft lange tijd campagne gevoerd voor het gebruik van zijn methodes en biotechnologie in de strijd tegen de honger in de wereld. Zijn werk stuitte echter op kritiek van onder andere milieuactivisten.

"Norman Borlaug heeft meer levens gered dan wie dan ook in de geschiedenis”, zei Josette Sheeran, directeur van het Wereldvoedselprogramma (WFP) van de Verenigde Naties.