wanneer gebruik ik een reflectiescherm tijdens het fotograferen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Wanneer het licht van de hoofdbron (zon, studiolampen of flitsers), niet voldoende is om het object toch juist te belichten. Het aanwezige licht wordt via het scherm gereflecteerd om bijvoorbeeld schaduwpartijen van het onderwerp op te lichten. Hierdoor worden schaduwen minder zwart/donker, wat over het algemeen een prettiger beeld geeft. Reflectieschermen zijn er in verschillende kleuren waarbij men kan stellen dat de kleur van het scherm de kleur van de reflectie is..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij bijvoorbeeld portretten, als het contrast tussen licht en donker te groot wordt voor de camera.
Dat wil zeggen dat het zwarte te donker wordt en er geen doortekening meer is.

Zie de twee foto's die ik tijdens een les heb genomen.

Kijk goed naar het gezicht van de persoon.

Pas op dat je het schot niet te dichtbij doe, zodat het gereflecteerd licht bijna net zo vel wordt. Dan krijg je een heel onnatuurlijk effect, dat je eerst licht krijgt van bijvoorbeeld rechts, en dan naar donkerder gaat en opeens is het links ook weer lichter.

Toegevoegd na 8 minuten:
Zie de link voor een verkeerde en rare manier voor het reflectieschot, welke rechts heeft gestaan...
http://www.ilselambrechts.be/blog-images/analooglarge.jpg

In de fotografie teken je met licht. Dus een ronde pot zou een egaal verloop van licht naar donker moeten hebben.
http://cms.proximedia.com/files/29923/MediaArchive/elise%20IV.jpg

Anders zou de pot vierkant worden.
Deze pot heeft een flinke deuk
http://www.bonsaiwereld.nl/images/bonsai/55343small.jpg

Net zoals het gezicht van de link een flinke deuk heeft.
Een schot recht tegenover de lichtbron is dus not-done. Je zou het licht eigenlijk moeten meezwierpen om een verloop te maken zoals de bloempot.