Waar komt de naam vandaan? Verhaald wordt dat Julius Caesar (100-44 voor Chr.) op deze wijze zou geboren zijn. In die tijd echter werd dergelijke ingreep alleen op reeds gestorven vrouwen uitgevoerd. Bekend is eveneens dat zijn moeder na zijn geboorte nog geruime tijd heeft geleefd. Het verhaal dat Julius Caesar de eerste was die zo ter wereld kwam is dus onwaar. Mogelijks komt het woord van het latijnse “caedere”, wat “snijden” betekent. “Caesones” waren mensen die via keizersnede (uit reeds overleden moeders) ter wereld kwamen. Werd door verbastering en verwarring later de naam van Caesar hieraan verbonden? Volgens een andere bron werd de naam afgeleid van “lex caesarea” - keizerlijke wet. Was de zwangere vrouw overleden, dan werd de vrucht operatief verwijderd. Veelal een zinloze operatie. Moeder en kind moesten bovendien afzonderlijk begraven worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De naam keizersnede zou ontstaan zijn omdat Julius Caesar erdoor geboren zou zijn. Dit is vrijwel zeker niet waar, al was het maar omdat zijn moeder niet bij de geboorte is overleden. Waarschijnlijker is dat de term afkomstig is van caesare, snijden in het Latijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat moet ik nu antwoorden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je was me voor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@AMG
oh dank je...verander het dan even op wikipedia...daar kwam het vandaan...
Dankzij de Latijnse naam: sectio caesarea
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij heet het keizersnee omdat het vroeger, dus toen de operatie al wel overleefd kon worden, werd toegepast op mensen van koninklijke bloede (ook ons eigen koningshuis). Er werd namelijk langere tijd gedacht dat een keizersnee een voor de moeder prettiger manier van bevallen was dan gewoon bevallen. Het kind is na een keizersnee ook vaak mooier en heeft minder geleden, omdat het niet klem heeft gezeten. Misschien wordt dan ook de keizerlijke geboorte bedoeld als betere geboorte voor het kind zelf.