hoe kan je van de omtrek naar de diameter?

bijvoorbeeld van een zwembad staat de omtrek erbij geschreven maar ik moet de diameter weten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1K

Het beste antwoord

2 keer pi keer de straal is omtrek
dus straal is omtrek/ 2xpi.
dan doe je de straal keer 2, want diameter is het dubbele van de straal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er vanuit gaande, dat je een rond zwembad bedoeld:
De omtrek van een cirkel is π ( pi) maal de diameter ofwel 2π maal de straal(2πr).
Omtrek, die bekend is, delen door 2 Pi levert r op.
13 jaar geleden
Ik zal het je wat makkelijker maken. Deel de omtrek gewoon door π.
Iets minder omslachtig dan delen door 2 om het vervolgens weer te verdubbelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor huis-, tuin- en keukenzwembaden: deel de omtrek door 3,14 en rond dat omlaag af op hele decimeters.

De omtrek is niet heel precies te meten bij die dingen; dat wordt meestal in veelvouden van tien centimeter opgegeven. De diameter is daardoor ook niet preciezer te berekenen.