Waar komt de vergelijking FLIJMSCHERP vandaan?

En wat betekend dat flijm van flijmscherp?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.8K
Amadea
13 jaar geleden
Bedoel je: vlijmscherp?

Het beste antwoord

Vlijm komt van het Griekse woord phblebotómos, en dat betekent: mes voor het aderlaten. Dat dit een scherp mes dient te zijn spreekt vanzelf. De oorspronkelijke uitdrukking was: Zo scherp als een vlijm. Dat is later "vlijmscherp" geworden.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat schrijf je: vlijmscherp.
Via het Latijnse phle(bo)tomus ("lancet") ontleend aan het Oudgriekse φλεβοτόμος (phlebotomos; "ader-snijdend"). Het Middelnederlands kende twee vormen: enerzijds vlime (met een ontwikkeling zoals bij krijt), anderzijds vlieme (met een ontwikkeling zoals bij biet). Het bijvoeglijke naamwoord is verkort uit vlijmscherp.