Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het een idee om zondag bij het Wilhelmus de laatste zin te neuriën ipv te zingen?

None

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
741
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met als nut??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ken je de geschiedenis van het Wilhelmus? De Spaanse bezetters waren helemáál niet blij met deze 'protestsong'. Lekker zingen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha goed bedacht! Blijkbaar had te tekstschrijver in de 18e eeuw dit voorzien! DUITSE bloed, koning van HISPANJE en Nederland... XD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 18e eeuw? Je zit er wel een paar eeuwen naast.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (15)

Om 'Nederlands' trots te vertegenwoordigen moet dit volkslied gewoon helemaal gezongen worden
(en dan alleen het eerste couplet)
Zonder toeters of bellen en helemaal zonder die vreselijk irritante vuvuzela's
Als je de tekst even niet meer weet mag je met de melodie mee neuriën.

Toegevoegd na 1 dag:
En als je de zin "De koning van hispanje heb ik altijd geëerd" niet wilt zingen.
Dan kun je ook "De bondscoach van oranje heb ik altijd geëerd" zingen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij daar zin hebt moet je dat vooral doen. BTW, de volgende keer hoef je daar geen toestemming voor te vragen hoor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeft niet hoor, de spanjaarden weten toch niet wie de koning van Hispanje was
(Lees meer...)
anneliez
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahahh!
En wat moeten we dan doen als we tegen de Duitsers moesten spelen ?

Toegevoegd na 45 seconden:
moesten we moet het zijn
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je weet wat die regel betekent?
Willem van Oranje kwam op voor de Protestante Nederlanders en voor de Nederlanders die veel te veel onderdrukt werden in het Katholieke Spaanse Rijk.
Hij probeerde loyaal te zijn aan de Spaanse Koning, Filips II, maar kon dit toch niet langer aanzien.
Hij was niet van Duitsen bloed, maar van Dietsen bloed. In de 16e eeuw waren de grenzen van Duitsland en Nederland nog niet zo gekristalliseerd. Nederland bestond nog niet eens. Er waren gewesten. Ik gebruik hierboven ""Nederlanders"" hierboven alleen als aanduiding voor de bewoners van een streek, nu bekend als Nederland.

Dus zing maar gewoon over die koning van Hispanje (Espana).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja je kunt het wel uitleggen naar de geest van de 16e eeuw, maar ondertussen zitten wij nu met een bespottelijk volkslied wat nergens meer op slaat. Ik pleit voor een ander volkslied en dat hoeft niet opnieuw gemaakt te worden want er zijn nog wel andere oude liederen met een patriottische inslag. Bijvoorbeeld: Wie Nederlands bloed door d'aderen vloeit....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Wilhelmus is het oudste volkslied ter wereld. iets om trots op te zijn. dat wissel je niet zomaar in voor een ander lied.
Helemaal neuriën kan ook, herkenbaar voor de Spanjaarden die hebben een volkslied zonder tekst:)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zal het je sterker vertellen,de meeste neurien het wilhelmus al vanaf zin 2 mee simpelweg omdat ze de tekst niet weten.
en anders probeer je het op een vuvuzela.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan his-pan-je vervangen door o-ran-je,

mag eigenlijk niet maar klinkt in dit geval beter
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als we nou allemaal het friese volkslied gaan zingen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nah. Het doet juist af aan het lied. Zoals InekevL al zei: die zin gaat over de loyaliteit van Willem aan zijn koning, over zijn keuzes ‘naar eer en geweten’. Daar moet je , vind ik, geen hypocrisie in gaan stoppen. Geweten alleen het goed uitkomt en eer tot op een hoogte? Strijden met open vizier, vind ik. De tegenstander respecteren, maar toch verslaan. Net als Willem deed in 1648. Dat lied werkte uitstekend toen het er écht op aan kwam, (ook al was het toentertijd ons volkslied niet eens), zondag zal het ook wel lukken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan alleen maar aan Willem van Oranje's laatste woorden denken, het was een gebed, "God, heb medelijden mit dit arme volk"...
het spelletje voetbal heeft weinig te maken met vaderlandsliefde, anders kenden wel meer spelers EN supporters het volkslied.Meest grappig is nog dat Willem Alexander c.s. 2 keer heen en weer vliegt naar ZA, dat is gelijk aan de wereld rond, (in het regeringsvliegtuig of "'gewoon" KLM Businessclass?)milieuvervuilend en de onderdanen niet eens een vervuilende gloeilamp mogen gebruiken.
Over de belasting-issue zal ik het maar niet eens hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wordt m.i sowieso tijd om het volkslied eens te wijzigen.

Ik vind zowel de melodie als de tekst niet swingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beste idee van deze week! Of de koning van Oranje?
(Lees meer...)
13 jaar geleden
In de krant las ik een leuke suggestie die ik hier ook maar even doorgeef: zing zondag couplet 10 van het Wilhelmus!
"dat u de Spanjaards krenken, o edel Neêrland zoet".
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding