Kenmerkend voor de ziekte is dat de lijder aan deze aandoening om persoonlijke aandacht van medische hulpverleners vraagt, door een aan zijn zorg toevertrouwd kind of soms ook huisdier ziektes, kenmerken van ziektes, of verwondingen toe te brengen en als patiënt aan deze hulpverleners aan te bieden. In sommige gevallen is de dader zelf een zorgverlener die patiënten of kinderen professioneel voor langere tijd onder zijn of haar hoede heeft. De ziekte zou dus ook 'indirect syndroom van Münchhausen' of 'syndroom van Münchhausen via een tussenpersoon' genoemd kunnen worden. De aandoening is een variant op het Münchhausensyndroom, waarbij de patiënt (net zoals de Baron von Münchhausen deed) fantasieverhalen afsteekt over ziekten bij zichzelf. Om zijn verzonnen aandoeningen kracht bij te zetten komt het voor dat zo'n patiënt zichzelf ziek maakt of verwondt(de Engelse term "proxy" betekent: "tussenpersoon"). De vertaling 'Münchhausen bij volmacht' is onjuist: het kind heeft de ouders nergens toe gemachtigd, noch andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand veroorzakt ziekte verschijnselen bij zijn kind of andere familielid omdat hij of zij krijgen een kik van de aandacht in de ziekenhuis.
Munchhausen syndroom is als iemand doet het aan zichzelf en "by proxy' is als hij doet het bij iemand anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Münchhausen by proxy is een afschuwelijke vorm van kindermishandeling.

Daarbij is er sprake van een dader die een perverse ziekelijke behoefte heeft aan aandacht (vaak van medisch personeel) en...
...daarom zelf en met voorbedachten rade een psychische of sociale of lichamelijke afwijking/ziekte heeft bedacht, verergerd of aangebracht bij een slachtoffer, om...
...weloverwogen en opzettelijk artsen en anderen om de tuin te leiden, zodat die personen het slachtoffer behandelen voor een nepziekte, ...
...waardoor de dader zijn zo hoognodige aandacht (van o.a. mensen met aanzien en medisch personeel) krijgt.

Volgens deze site is het geen psychische aandoening:
http://home.deds.nl/~roosboum/

Volgens wikipedia is het dat wel.