Wat bereik je met leven? Wat zou hier nou het uiteindelijke nut van zijn?

Veel mensen zeggen dat het nut van het leven is om te leren, jezelf te ontdekken, wellicht om god te dienen.

Maar wat als we dit nou allemaal gedaan hebben? Wat is daar uiteindelijk nou weer het nut van?
Wellicht om een goed mens te worden, in de hemel terecht komen, wat dan ook.

Zo kun je verder blijven gaan, wat is nou daar het uiteindelijke nut van? Ook al heb je dit allemaal dan bereikt, wat heb je dan uiteindelijk bereikt? Wat schiet je hier mee op?

Als je maar blijft verder kijken dan kom ik tot de conclusie dat al dit uiteindelijk geen nut heeft...

Je kan tenslotte niet doorleren als je alles al geleerd hebt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.8K

Het beste antwoord

Dit is de belangrijkste vraag die een mens zich kan stellen.

Een tegenvraag kan zijn: waarom zou al dat leven en de aarde geschapen zijn, als het zinloos was? Waarom?
Iemand moet er toch een doel mee hebben gehad?

Het is daarom heerlijk als je je kunt realiseren, dat jij en ik met een doel zijn geschapen. We kennen het doel waarschijnlijk niet precies, maar we mogen er zijn en doen wat we kunnen. En laten dingen na, als we geen zin hebben om iets te doen.

Alles en iedereen heeft een zin en een doel.

De mens beschikt niet over voldoende grootheid om dat doel precies te kennen. We zijn maar mensen en zelf geschapen, en geen scheppers.

Geniet van het leven. Het duurt maar even!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Dat weet niemand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Bobbie1;

Het ultieme levensdoel lijkt me een staat van totale geestelijke vrijheid. Eigenlijk niet haalbaar zoals bij eigenlijk alle idealen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het leven "an sich"heeft geen nut,geen doel of zin.je kunt er iets mee doen wat jij als nuttig beschouwd.dan geef je zin aan jouw leven.je kunt jezelf doelen stellen,zo heb je wat te doen in de jaren dat je leeft.maar je kunt ook gewoon niets doen,niets willen en je tijd uitzitten als dat je gelukkig maakt.
13 jaar geleden
Het even heeft geen nut. Je bent. En je kan voor jezelf dit nuttig maken door er over na te denken en dingen te doen waarvan je zelf vind dat ze nut hebben. Maar evolutie heeft ons niet tot resultaat gehad vanwege een 'nut doel'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je bereikt met je leven en wat jouw nut daarvan is is een vraag die jij alleen voor jezelf kunt beantwoorden.

Er zijn veel filosofische boeken hierover geschreven maar ik denk dat "Het zijn en het niet" van Jean-Paul Sartre een interessant boek kan zijn voor deze vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De instandhouding van de soort. Ga heen en vermenigvuldig u. En dat is niet eens zozeer het 'nut' van leven, het is de essentie van wat 'leven' is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het leven heeft geen nut.

En daarom hebben mensen allerlei godsdiensten en goden en spirituele zaken bedacht, die er voor moeten zorgen dat het nog ergens op lijkt, of dat het ergens
naar toe gaat.

Mooi als je in zoiets kan geloven en dat het leven
dan een doel krijgt.
Zoals als eeuwige vrede, of de hemel, of iets anders onduidelijks.

Wij weten het niet. Maak er maar wat van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich denk ik dat het leven van een mens geen "nut" heeft, iemand die niet heeft bestaan mis je immers niet. Dat wil niet zeggen dat je leven nutteloos is. Het is bijvoorbeeld prettig om iets te kunnen betekenen voor anderen die problemen hebben. Niet iedereen heeft dezelfde talenten, en dus hebben we elkaar nodig. Dat geeft al veel voldoening en het gevoel dat je nuttig bent. "Om God te dienen" is voor mij dus: alle mensen opgeteld is wat wij God noemen, dus er zijn voor je medemens. En alles geleerd hebben is een illusie, je leert iedere dag, ook heb je dat niet door. Het gaat hier namelijk niet over boekenwijsheid, maar levenswijsheid, compassie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij heeft het leven maar een nut; genieten! Maar ik geniet er ook van om mezelf te ontwikkelen en om andere mensen te helpen. Alleen hoe je geniet is voor iedereen anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het nut van het leven is het leven zelf, het nut van jouw bestaan ligt in een volgend bestaan, voortplanting, het voortbestaan van het leven.
13 jaar geleden
leven om te leren, en
leren om te leven.

als je alles al geleerd had, dan was deze vraag overbodig geweest om die te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zodat je deze vraag kon stellen ;D
Nee dat is zo'n vraag waar je niet over na wil denken xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt ervan af:
als je helemaal gezond bent en je zaakjes op orde hebt, kun je echt genieten van het leven wat ik zelf erg nuttig vind want (hoe cliché ook) het leven is kort.
Heb je een ernstige ziekte en kun je daardoor niet genieten nee, dan heeft het leven totaal geen zin.
O, en wat god en geloof betreft: als je daar je kracht uit kunt halen is dat mooi meegenomen en heb je tenminste iets om je aan vast te klampen.