Waarom slaap je slechter, als je zenuwachtig bent ?

Je kent het wel, het niet kunnen slapen de nacht voor er iets belangrijks gaat gebeuren, je examens, je eerste werk of schooldag, de dag voor je op vakantie gaat etcetera, hoe komt dit nou ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Omdat je hersenen eerst tot een bepaalde rust moeten zijn gekomen, voordat ze in de slaapstand over gaan. Als je je veel zorgen maakt, ook in bed, is het raadzaam om te leren ontspannen. Ontspanningsoefeningen zorgen dat mensen zich beter voelen, beter functioneren en beter slapen. Ontspanningsoefeningen zijn dus absoluut de moeite waard. Als je hier klikt vind je een voorbeeld van een ontspanningsoefening. Het is slechts een voorbeeld van een werkzame ontspanningsoefening. Als je een andere techniek gebruikt die jou helpt, zoals een ademhalings- of yogatechniek, blijf die dan vooral uitvoeren. Bij iedereen werkt een andere oefening weer beter. http://www.insomnie.nl/

Adrenaline vooral. Dat zet je op scherp Toegevoegd na 48 seconden: Je bent zo druk met bedenken wat je gaat doen dat het je uit je slaap houd. Nadenken piekeren. Probeer hè hoofd leeg te maken.

Omdat je je dan moeilijk kan ontspannen. Je zit met je gedachten teveel bij wat er die volgende dag te gebeuren staat. En je valt het best in slaap als je ontspannen bent. Volgens mij is dat de reden.

Je hebt stress, bent niet ontspannen. In je hoofd blijf je malen over het belangrijke ding dat je gaat doen. Hierdoor blijf je in je hoofd bezig, en blijf je langer wakker of slaap je slechter. En je hoopt dat je dat belangrijke ding zoals een examen goed zal gaan en wat er gebeurt als je het niet haalt.

Je hoofd is overactief. Het is stress wat je voelt en je kan een manier vinden om goed te ontspannen. Sommige mensen doen het met yoga of meditatie, anderen drinken een kopje valeriaanthee in een warm bad. Ik drink een extra glas wijn en val vervolgens als een blok in slaap!

Je geeft zelf al antwoord: je stelt jezelf niet in op slapen, maar je bent voortdurend bezig, met je werk, je examen, enz. Dus dat weet je al. Je wilt waarschijnlijk weten, hoe je toch in slaap kan komen. Dat kan op de volgende manier: Je zegt tegen al die dingen die je bezighouden: ik hou er nu mee op met denken: morgen om 10.00 uur (b.v.) ga ik verder. Daarna begin je aan iets leuks te denken. Je draait een paar keer met je schouders, tevreden over de plek die je je zorgen hebt gegeven, en van nu tot 10.00 uur mag je aan leuke dingen denken. En dan val je vanzelf in slaap.

Bronnen:
Gestalttherapie, ervaring ermee

Omdat je kop overuren maakt met piekeren en onzekerheid. Als je je gedachten niet onder controle hebt, dan heeft dit invloed op je slapen. Je zal alleen kunnen slapen op het moment dat je gedachten even stoppen. Dit kan ook uiteindelijk door vermoeidheid gebeuren. Maar effectief is het om te leren om je gedachten onder jouw controle te plaatsen. Een methode om dit te leren is meditatie. Het grootste probleem is dat we onze gedachten vast blijven houden. Terwijl gedachten zouden moeten komen en ook weer moeten doorgaan. Net zoals wolken die overdrijven, die komen en die gaan weer.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100