waarom gaan dieren dood?

volgens de bijbel, het verhaal van de zondeval, is de dood "het loon" van zonde. Dieren zondigen niet, dus waarom gaan ze dan wel dood?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vergeet niet dat de bijbel niet in de oorspronkelijke vorm staat..
mss. is dit wel bijgevoegd door mensen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door wie anders?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe definieer jij 'zonde'? En doodgaan : het 'loon' van de zonde? Hoe zit dat dan bij babietjes die gelijk na de geboorte sterven? Is geboren worden dan al gelijk een zonde begaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@nieuwsgierig: dat zieke idee heeft een naam: erfzonde.
Cryofiel
13 jaar geleden
Gecombineerd met de ondoorgrondelijkheid van gods wegen is dit voldoende om alles te "verklaren". Dan heb ik het nog niet eens over die gekken die beweren dat de dood van een kind een straf is voor een zonde die de ouders vroeger hebben begaan. Stel je voor: krijg je een kind, kindje wordt ziek en overlijdt - zit je dus met een onnoemelijk verdriet - begint ook nog eens het hele dorp jou vies aan te kijken omdat nu "bewezen" is dat je een ernstige zonde hebt begaan, en dat je "dus" slecht bent. Bah!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een beetje een rare vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is juist een uitmuntende vraag!
@Cryo,Wat jij daar beschrijft is ons in 1967 overkomen. Je zult ook nog gelovig zijn en je buiten je verdriet om ook nog moeten afvragen wat je ooit verkeerd hebt gedaan.
Wat doen ze de gelovige mens toch aan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anders liep er nu een mamoet in je tuin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vraag!

Antwoorden (33)

omdat de bijbel een geloof is en geloof hoeft dus niet waar te zijn

Toegevoegd na 1 minuut:
het word zegt het dus al, geloof...

dieren kunnen ook wel zonden maken, zo kunnen mensen dat ook, en mensen zijn zoogdieren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hij bedoeld in de zin van het geloof, het oude testament en diens verhaal.
We hoeven niet te horen of iets wel of niet kan en of iets in de zin van geloof of geen geloof volbracht wordt.
Deze persoon heeft een vraag op basis van geloof en in de zin van een verhaal in het oude testament.
Overeenkomstig moet het antwoord dus ook gebaseerd zijn op basis van de verhalen in het oude testament, anders ontken je zijn vraag.
Stellen dat het antwoord rust op wel of niet geloven en daardoor zijn vraag ontkennen is net zoveel waard als het niet reageren op deze vraag.
Doe dat dan ook niet.
dieren doden toch ook andere dieren en ze doen toch niks goeds voor andere? dat is toch ook een zonde?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij heeft wel gelijk, plus +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo kan je alles positief of negatief maken. De positieve kant; moeders jagen voor hun kinderen.
Daar is geen antwoord op te geven.

Je probeert een onlogisch boek zoals de bijbel met logica te verklaren. Dat moet je gewoon niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat alles wat leeft, een keer 'op' is en doodgaat.
Het leven is tijdelijk voor letterlijk álles wat je maar kunt bedenken - er bestaan geen blijvende levende wezens , geen blijvende gebouwen, geen blijvende denkbeelden, geen blijvende relaties, want alles is aan groei en verandering onderhevig, en houdt op een keer op. Wat er aan stoffelijks van overblijft, dient dan weer als bouwstenen voor volgende levende wezens en dingen en denkbeelden - the circle of life....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is maar 1 antwoord op mogelijk. Kennelijk zondigen dieren wel allemaal. Net zoals ons mensen allemaal zondigen. Want we gaan allemaal dood.

Of zal het boek dan misschien niet kloppen. Het klopt op andere punten ook niet. Zoals die 7 dagen dat de wereld is geschapen. Hoe zit het dan met de dinosauriërs?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat dieren in de bijbel niet meetellen als wezens met een ziel. De dieren zouden er zijn voor de mensen (niet vragen waarom ze dan eerder geschapen zouden zijn) en niet voor zichzelf, dus dat de dieren 'stukgaan' tijdens de zondvloed is alleen maar deel van de straf van de mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb altijd het idee gehad dat de bijbel over vrouwen ook niet helemaal duidelijk is, wat betreft we lof niet mee tellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ziel en verplichtingen die daarbij horen: ja. De rechten die daar ook bij zouden horen: nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SuzyQ. helaas voor je maar ook in de Bijbel word gesproken over dieren dat ze zielen zijn! Gen. 1:20,21,24,25; Lev 24:17,18; Openb. 16:3.
Het woord "ziel" in de Bijbel heeft een uitgebreide betekenis. Gen 2:7 zegt de mens werd werd een levende ziel. Hij kreeg geen ziel maar ïs" een ziel. De ziel is dus o.a. een levend schepsel of wezen, waar de dieren ook onder vallen. Ezechiël 18:4 zegt: De ziel die zondigt die zal sterven. (Kijk ook even in Mattheüs 10:28 en Handelingen 3:23). Dus een ziel kan doodgaan. Dat de dieren dood gingen is niet omdat ze zondigden. Alleen de mens was geschapen om eeuwig te leven als Adam en Eva niet gezondigd hadden. Adam en Eva wisten dus wat God bedoelde als zij zouden sterven.
De ziel is heel iets anders dan de geest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo helaas voor mij? Met mij heeft dit sowieso niets te maken, ik geloof niet in deze onzin, dus ben ik er niet persoonlijk bij betrokken. Verder kan ik er ook niets aan doen dat het christelijke (en uiteraard joodse) geloof zo ongelofelijk inconsistent is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vond het wel plausibel klinken, maar helaas klopt het dus niet. Piertje, weet jij het misschien wel, gezien je Bijbel-kennis?
ik ben niet gelovig maar word met de zondeval de beet in de appel bedoeld,daar word sinds dat is gebeurt de hele mensdom toch nog dagelijks voor gestraft?daar kunnen jij en ik niks aan doen maar wij worden toch gestraft ,dan kunnen de dieren toch wel wat solidariteit opbrengen,vind je ook niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 'straf' is niet zozeer de dood, die bestond altijd al. De vrucht die gegeten werd was die 'van de kennis van goed en kwaad'. De KENNIS was de straf. Weten dat je leeft, dat 'gij naakt zijt' en dat je zal doodgaan. Het IK van een mens houdt op te bestaan.
Dieren zijn zich niet bewust van hun eigen ik. Dus weten ze ook niet dat ze (als eigen, uniek individu) doodgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om dezelfde redenen waarom mensen doodgaan.
Dit kan zijn door bijv. ouderdom, ziekte, overreden worden, moord, natuurrampen enz. enz. enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wat begint eindigt. Maar dieren an sich gaan niet dood, tenzij een soort uitsterft. Alles wat begint eindigt, dus een lichaam van een dier gaat dood, maar "dier" / "dieren" niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo kan je altijd je gelijk halen. Dit is een non antwoord!
Doodgaan doet iedereen, het is geen straf.
Zelfs op deze aarde zijn er erger toestanden dan dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het nu eenmaal zo is...
Iedereen gaat een keer dood...dat is de allereerste gelijkheid ...van het leven. Rijk of arm...dood ga je.
Anders zouden de rijken langer kunnen leven als dat met geld te regelen zou zijn...dat is niet eerlijk.
En bloed...is de 2e gelijkheid van het leven.
Iedereen heeft ROOD bloed. Maakt niet uit wie of wat je bent...je bloed is en blijft rood.
De vraag is alleen...Hoe gaat iemand dood.
Het zou op een natuurlijke manier horen te gaan.
Zowel voor mens als dier.
Een dier doodt om te kunnen eten.
Die doet dat niet voor de grap.
En dat is ook geen zonde.
Een mens doodt soms ,zomaar, ....omdat ie een pokkebui heeft misschien...Zonde nummer 1.
En..
Een mens doodt een dier om te eten. Dat is oke maar...
Het is de omgekeerde wereld hier...
Men slacht ....teveel dieren!!!
Vroeger ....30 jaar geleden...
was het vlees gewoon OP!
Om 5 uur s'middags..
.dan had je gewoon pech.
Nu...ligt er in overvloed...en wordt waarschijnlijk weg gegooid als het niet verkocht is of over de datum is.
Over ,zonde, gesproken.
Daar maakt de mens zich schuldig aan!
En het volproppen met hormonen bij die dieren, zodat ze 3 keer grotere uiers krijgen...om meer melk te geven!
Plus....melkklierontsteking...omdat het ONnatuurlijk is, wat er met ze gebeurd.
Allemaal pestzooi geven....omdat de mens ...meer ...geld wil hebben. Want DAAR gaat het voor hen allemaal om.
Nee, de mens is echt grenzeloos bezig...
Lammetjes die nog niet eens geleefd hebben...en gelijk geslacht worden...biggetjes idem...kuikentjes idem....
kalfjes idem...TE ZOT VOOR WOORDEN.
Dood gaan...moet!
Maar niet op deze manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt:
Volgens de bijbel.

Nou en? De bijbel is toch ook gewoon maar een boek,
door mensen geschreven?

Dat verhaal hoef je niet te geloven.

Alles wat op is, gaat dood. Punt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou heel veel mensen zeggen aan alles is een einde
dus ook aan een dierenleven en:
stel je voor je hebt een kind die een week leeft en dan sterft dan heeft die toch ook geen zonde een mens gaat niet altijd dood om alleen zijn zonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de biologie de bepalende factor is en niet een vaag boek,biologie bepaalt dat alle organische materiaal een maximale levensduur kent, in het verre verleden zijn bepaalde destijds onverklaarbare gegevens verklaard door ze toe te schrijven aan een opperwezen wat alles zou bepalen en een oneindige macht zou bezitten,ondertussen zijn de meeste verhalen uit die tijd te verklaren en heeft het boek de meeste kracht al verloren, hoe meer we leren en kunnen verklaren hoe minder de geloven van de aarde aan kracht overhouden en hoe meer tegenstrijdigheden er zichtbaar worden tegenover het geloof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de bijbel gaf God alleen de mens het eeuwige leven!!! Dieren hadden vanaf het begin al geen eeuwig leven. Toen de mensen gingen zondigen nam God het de mens ook af.

Ik ben niet gelovig.

Toegevoegd na 1 dag:
EN NU MOETEN DIE MENSEN DIE MINNEN MAAR EENS GAAN UITLEGGEN WAAR ZE DAT VOOR DOEN!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder het geloof zouden mensen net als dieren zijn. ownee dat is verstand... gebruik je verstand en lees niet in de bijbel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Momentum mori. Ofwel: Gedenk te sterven.
De dood hoeft niet perse iets ergs te zijn.; Want volgens de bijbel kom je in het beloofde paradijs, mits je niet hebt gezondigd of spijt van je zondes hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze stoppen gewoon met ademen, omdat hun lichaam het na een aantal jaren niet meer volhoud, of enkele weken in sommige gevallen, alles gaat ooit dood, en alles zondigt ookwel enige malen, of dat nou bedoeld is of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Jorrit;

Die dieren gaan dood omdat ze de bijbel niet hebben gelezen en daarom ook niet weten dat ze vrij zijn van zonden en het eeuwige leven hun wacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de mensen.

Toegevoegd na 1 dag:
Door de schuld van de mensen, geloof ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kul, natuurlijk. Ook zonder ingrijpen van de mens gaan er dieren dood. Aan de lopende band zelfs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het even anders geformuleerd.
Dieren zijn onderdeel van de schepping van God. Door niet te luisteren naar God heeft de mens een vloek over zichzelf EN de schepping uitgeroepen.

De zonde, die in de bijbel wordt bedoelt gaat dus over alles. Welk deel heb je eigenlijk gelezen?
Heb je er gewoon een stukje uitgepikt ofzo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat het anders té vol zou worden op aarde
er moet plaats gemaakt worden voor nieuw leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er geen leven is zonder de dood...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door de zondeval is alles wat leeft "sterfelijk" geworden
dus ook de dieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat hier om een dier, een dier heeft geen ziel, wij mensen wel.

Wij mensen zijn gestraft, dieren niet, zij gaan dood & houden hierdoor het hele cirkeltje in beweging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Los van de beibel heeft dit gewoon met het verouderingsproces te maken , niets is voor eeuwig , eens houd het leven op !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
agh..zondeval..dat ene appeltje wordt wel erg duur betaald vind je niet?
Nee hoor, dieren gaan dood omdat andere dieren ook hun honger moeten stillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt niet het eeuwige leven , zo wel mens als hond ( dieren )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je haalt een paar essentiële dingen door elkaar - voor zover er essentiële dingen in de bijbel staan natuurlijk.

De mens is eigenlijk volgens de bijbel geen dier, maar een goddelijk product dat aanvankelijk, zoals alle goden, geacht werd onsterfelijk te zijn.

Echter, door de zondeval (met die appel en die slang) heeft de mens zijn goddelijke onsterfelijkheid verspeeld, en is sterfelijk geworden zoals elk 'normaal' dier.

Ze gaan dus dood omdat elk levend wezen sterfelijk is. En door onze eigen schuld zijn wij dat nu ook, terwijl we aanvankelijk eigenlijk goddelijk onsterfelijk hadden moeten zijn. Om dezelfde reden zijn we trouwens ook het paradijs uitgezet. Mochten we met de dieren in de wijde wereld gaan leven.

Natuurlijk hoef je verder totaal geen waarde te hechten aan dit -strikt symbolische- verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit antwoord geeft maybe ook, alleen die krijgt minnen ervoor. Ik vind het een goed antwoord, maar wil nu wel weten of dit nou wel of niet klopt! Dus mensen die minnen, leg eens uit!
Dieren gaan - aan ouderdom - dood, omdat het genetisch bepaald is. Bij iedere zelfvernieuwing wordt het 'tegoed' ingekort. Uiteindelijk is er geen 'tegoed' meer, waardoor de cellen niet vernieuwd kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vroeger heel vroeger dacht men ook dat de aarde plat was en wanneer het begon te donderen en bliksem dacht met dat god boos zou zijn of een zonverduistering ook een straf van god. dus toen de tijd wist men ook niet van ziekte als mensen vroeger op een onverklaarbare wijze3 dood gaan dan dacht men dat men zonde heeft gepleegd en voor straf het loon van zonde ''de dood''....aangezien vroeger men niet geen kennis en technologie hadden werd dat zo geschreven.maar ook daadwerkelijk dachten.dus conclusie dieren gaan ook dood omdat het nix te maken heeft met dat de zondeval is de dood ''het loon'' van zonde....we gaan allemaal dood of we nou zondigen of niet.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles gaat dood. Als een mens wordt op gesloten (dus hij kan dan niet zondigen) gaat hij ook echt wel dood. En trouwens, er zijn ook baby's en kleine kinderen die dood gaan, wat hebben zij dan gedaan? En wat dacht je van criminelen die in de gevangenis zitten, die gaan ook niet opeens dood omdat ze iemand hebben vermoord ofzo.