Hoeveel eerste dag kaarten en bladen zijn er uit gegeven nummers en wanneer zijn ze er mee gestopt , nederlandse postzegel uit gave

Toegevoegd na 1 uur:
gaat dus niet om de eerste dag enveloppen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.4K

Antwoorden (1)

Sinds 1950 geeft de Nederlandse Vereniging van PostzegelHandelaren in samenwerking met de P.T.T. (en later TPG-Post en TNT-Post) de zogeheten Eerste Dag enveloppe uit. Sindsdien verschijnt voor elke postzegel(serie) zo'n enveloppe. Aanvankelijk waren de enveloppen ongenummerd. Rond 1958 verschenen er nummers op de enveloppen die corresponderen met de nummers in de N.V.P.H. catalogus. De zegels op zo'n Eerste Dag enveloppe worden "vernietigd" met het officiële Eerste dag stempel, dat uitsluitend mag worden gebruikt in combinatie met de N.V.P.H. enveloppe
In de postzegelhandel waren vroeger de enveloppen zonder zegels los te koop. Verzamelaars konden deze frankeren en op de dag van afstempeling opsturen (in een omslag) naar PTT in Groningen of op het postkantoor in Den Haag af laten stempelen. Al spoedig bood de handel ook kant-en-klare enveloppen aan, die veelal niet waren voorzien van adres. Na 1960 gingen steeds meer verzamelaars de enveloppen "onbeschreven" (zonder adres) verzamelen, en in de tachtiger jaren waren vrijwel alle enveloppen 'blanco' ofwel zonder adres. Oudere eerste dag- enveloppen zonder adres zijn schaars tot zeer schaars en dergelijke enveloppen worden in de catalogus ook afzonderlijk gewaardeerd. Vanaf 1961 is de standaard kwaliteit 'onbeschreven'.
Sinds 1997 zijn er geen onbeplakte enveloppen meer te koop, het product wordt door TNT-Post compleet beplakt en gestempeld aangeleverd.

Om te weten te komen hoeveel nummers er uitgegeven zijn zult u de Specialiteitencatalogus 2006-2011 moeten raadplegen. In grotere bibliotheken staat die bij het indelingsnummer 623.6 in de kast. Of u kunt 'm zelf aanschaffen voor 39,80 euro.
Amadea