Waar leven de Sjamanen?

We hebben een project waarvoor ik moet weten waar de Sjamanen leven!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke sjamanen? Sjamanen zijn een soort priesters, niet een volk dat op een bepaalde plek woont.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@IWantMe...
off topic... als je al I bent, welke Me wil je dan?

Het beste antwoord

Sjamanen leven overal. Het kan een Hopi Indiaan medicijnman zijn of een Tibetaanse priester of zelfs een Christelijk priester. Iedereen die de kennis van een spiritueel systeem bezit en een hoog spiritueel niveau heeft bereikt kan gebruik maken van zijn kennis en talent om invloed uit te oefenen op de materieel wereld.
Het kan variëren van verzamelen van informatie vanuit de natuur tot het uitoefenen van wat lijkt op magie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje! Ik wist niet dat het alleen een "tovernaar" was. Ik dacht dat het een stam was!

Andere antwoorden (3)

Een sjamaan is een soort priester die in zijn gemeenschap de communicatie met de geestenwereld verzekert en magie aanwendt om zieken te genezen, voorspellingen te doen en gebeurtenissen onder zijn controle te brengen. De techniek die hij daarvoor gebruikt is het opwekken van een toestand van trance of andere bewustzijnsverandering. Hoewel er veel lokale verschillen zijn, treedt hij gewoonlijk op als bemiddelaar tussen de geesten van overleden voorvaderen en leden van zijn dorp of gemeenschap. Een verwant begrip is medicijnman, die een vergelijkbare functie uitoefent bij de inheemse (indiaanse) volkeren in Noord-Amerika.

Het woord sjamaan is voortgekomen uit het Siberische Toengoezisch (Evenks) en betekent letterlijk: hij (of zij) die weet. Het begrip is door Westerse antropologen en aanhangers van New Age ten onrechte gebruikt om de "medicijnpersonen" van de Noord-Amerikaanse indianen aan te duiden. Het gebruik van de term "sjamaan" als medicijnman of medicijnvrouw wordt dan ook door veel inheemse Amerikanen als beledigend opgevat omdat het begrip geheel voorbijgaat aan de essentie van hun eigen cultuur.

Het voornaamste verschil tussen sjamanen uit Siberië en medicijnmannen en -vrouwen bij de indianenvolkeren uit Noord-Amerika is dat de eersten direct in contact met de geestenwereld treden door een extatische vorm van "uittreding", terwijl de tweede groep (soms) op indirecte wijze de geestenwereld benadert middels bepaalde ceremoniën en rituelen.

Ook de Jakoeten kennen een sjamaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een sjamaan is geen lid van een bevolkingsgroep, maar een titel die werd gegeven aan een soort religieus leider / persoon binnen natuurgodsdiensten / oerreligies.
Daarvan zijn er op enkele plekken op de wereld uiteraard nog zeker enkele te vinden(al zul je vrij diep de binnenlanden van wat mnder ontwikkelde' landen in moeten'.

Echter , met de heropleving van enkele natuurreligies in moderne spirituele vorm, mag eigenlijk elke idioot die met een stokkie zwaait en rare geluiden maakt zich sjamaan noemen, dus ook in Nederland zul je gegarandeerd een paar kunnen vinden als je goed googelt. Meestal geven ze dure ..... zweefcursussen in het een of ander. Echt een roeping is het dus niet meer ; meer een commerciële poppenkast onder een (pseudo) spirituele vlag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in het Altai-gebergte in Siberie leven nog steeds sjamanen... het woord sjamaan is ook van daar afkomstig...
http://www.webcraft.nl/altai/altaipagina.html
en kijk hier maar eens...
http://www.fotuva.org/travel/abbas.html

en wat je wellicht niet weet, is dat er overal, maar dan ook werkelijk over de hele wereld sjamanen leven, waaronder velen die zich niet zo noemen, maar het wel zijn...

eenieder die een -om het even welk- hulpmiddel gebruikt om het bewustzijn te verhogen of te vergroten, is een sjamaan, of die persoon dat nu zelf weet of niet...

Toegevoegd na 2 minuten:
een sjamaan sluit GEEN ENKEL middel of geen enkele methode uit om het doel - bewustZIJN- te bereiken...
dus ook -maar niet uitsluitend- drugs...