16:9 dvd speelt alsnog met zwarte balken. hoe kom ik hier van af?

Ik heb diverse DVD-films waarbij op de doos 2 beeldformaten staan vermeld, waaronder 16:9. Bijv. Blade Runner (zie afb.).
Ik heb bewust die gekozen vanwege het 16:9 formaat, omdat ik zo'n hekel heb aan zwarte balken.
Speelt die kl0te-dvd ALSNOG met zwarte balken de film af!
Ligt het aan de DVD of ligt het aan me speler?
Ik kan in geen enkel menu van de speler OF van de disc vinden hoe ik bijv. kan kiezen tussen de twee vermelde beeldformaten.
Zwaar irritant! Tips welkom.

Picture for question
een jaar geleden
in: Overig
LeonardN
een jaar geleden
Je hebt het mis (maar de verwarring is begrijpelijk). Je kijkt naar 16:9 MAAR dat is enkel de "container". De werkelijke aspect ratio van de film is 2.40:1 (dus iets als 21:9). Zo is de film nu eenmaal opgenomen.

Antwoorden (1)

De film is nu eenmaal een 2:40:1 film. Je kan de zwarte balken dus niet echt kwijtraken.

Wat je kan doen is de TV laten zoomen. Dat doe je vaak met de knop op de afstandsbediening die lijkt op een TV-scherm met pijltjes, of er staat zoiets als zoom of aspect of p.size .
Zorg dan dat je zoomt zonder te vervormen, anders zie je dat bijvoorbeeld een hoofd heel hoog wordt.
==
Als je een nieuwe TV hebt, met AB met weinig knoppen zal het ergens onder de beeldinstellingen staan.
Vaak heb je dan keuzes als
-16:9
-4:3
-Zoom
===
Je verliest hier natuurlijk wel een deel van het beeld links en rechts mee.
Toegevoegd op 16 maart 2023 17:02: tekst
Plaatje bij antwoord
een jaar geleden
Sjaak16x9
een jaar geleden
Had ik idd met me Samsung TV die knop P.Size, maar met me huidige Sony moet ik eens ff in die menu's gaan spitten.
Wat ik dus bezopen vind is dat men dan op de doos 16:9 neerzet.
Je zou dan verwachten dat je ook inderdaad het beeldformaat 16:9 kan kiezen/kijken.
Tamelijk misleidend dus.
Vortexxx
een jaar geleden
@Sjaak, het is niet misleidend als jij het icoontje niet snapt, in 16:9 geeft het icoontje aan dat de 2.40:1 balken gaat geven, je kunt het zien als een kunstzinnige uiting van de regisseur, Quinten Tarantino heeft daar zo'n handje van, persoonlijk vind ik het prachtig.
Vortexxx
een jaar geleden
Add. Je zou kunnen zoomen, maar dan mis je weer echte informatie aan de zijkanten, dus niet zo opgefokt reageren als de regisseur van zo'n film duidelijk de kant van de cinematografie heeft gekozen.