Ik heb ooit een informed consent formulier getekend voor laser ontharen, nu moet dat ineens opnieuw.?

Ik heb in 2019 een informed consent formulier ondertekend voor laser ontharen. Daar stonden de voorwaarden in. Ik heb een pakket gekocht voor laser ontharen, maar de behandelingen waren tussentijds stopgezet door de ondernemer omdat wij samen een geschil zouden oplossen bij de geschillencommissie. De behandelingen worden nu weer hervat, maar de ondernemer zegt dat zij wilt dat ik nu weer het informed consent formulier ondertekend alvorens ik mijn behandeling bij hun weer mag voortzetten. Mogen zij dat van mij eisen? Ik heb toch immers al betaald? Dit leek mij meer een vraag voor het forum van de consumentenbond, maar die is verwijderd.

een jaar geleden
in: Overig
tinus1969
een jaar geleden
Informed consent staat los van de betaling.
Inekez1
een jaar geleden
Blijkbaar was er in het vorige formulier / vorige versie van de voorwaarden iets niet duidelijk, anders zou daar geen geschil over zijn ontstaan. Als inmiddels de informatie of werkwijze is aangepast, is het niet meer dan logisch dat je daar opnieuw voor moet tekenen. Dat wil niet zeggen dat je ook opnieuw moet betalen, dat staat geheel los van elkaar.

Antwoorden (3)

Het hangt van de uitspraak van de geschillencommissie af. Wordt de behandeling voortgezet, dan is het alsof er nooit een conflict geweest is, en ga je verder waar je gebleven was. Als echter de behandeling opnieuw gestart is moet je opnieuw je afspraken vastleggen. Waarschijnlijk is het eerste het geval, en ben je sowieso juridisch gebonden. Een nieuwe verklaring tekenen verandert dus niks. Maar: er is ook niks op tegen. Mijn advies is om als hij/zij dat graag wil gewoon te tekenen. Juridisch voegt het niks toe, maar je verliest er ook niks mee. Controleer wel of de tekst (de inhoud) hetzelfde is als van je eerdere verklaring.
een jaar geleden
Een belangrijk uitgangspunt van het gezondheidsrecht is dat de patiënt toestemming geeft voor het uitvoeren van een medische behandeling. Zonder toestemming is er immers sprake van een ongeoorloofde inbreuk op de integriteit van een patiënt. Om rechtsgeldig toestemming te geven heeft de patiënt goede informatie nodig. Daarom moet een behandelaar, alvorens toestemming te vragen, de patiënt eerst informatie geven over het voorgenomen onderzoek of de voorgestelde behandeling. De informatieplicht van de behandelaar en het toestemmingsvereiste vormen een twee-eenheid. Dit wordt ook wel ‘informed consent’ genoemd.

Sinds 1 januari 2020 is de informatieplicht in de WGBO aangevuld met de verplichting tijdig overleg te voeren met de patiënt, waarbij de patiënt ook wordt uitgenodigd tot het stellen van vragen. Daarnaast is de WGBO zo aangepast dat de patiënt geïnformeerd moet worden over de mogelijkheid af te zien van behandeling, over andere onderzoeken en behandelingen door andere hulpverleners, over de uitvoeringstermijn van de behandeling en de verwachte tijdsduur daarvan. Met deze aanvullingen wilde de wetgever uitdrukking geven aan het concept van gezamenlijke besluitvorming (shared decision making). Dat concept stelt de voorkeuren en waarden van de patiënt meer centraal dan het ‘klassieke model’, waarbij met name uit wordt gegaan van het advies van de hulpverlener.
https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/dossiers/informed-consent

Het is zeer aannemelijk dat sinds het vorige onderteken van het infomed consent het formulier bij de zorgverlener is aangepast. Daarom moet het opnieuw ondertekend worden.
een jaar geleden
Informed consent formulieren zijn alleen geldig voor een bepaalde tijd. Als de behandeling langer duurt dan de afgesproken tijd, is het verstandig om een nieuw formulier te tekenen. Neem contact op met de arts of kliniek waar je de behandeling hebt ondergaan om te vragen of je een nieuw formulier moet tekenen.
10 maanden geleden