schrobzaag* [handzaag] {1827} van schrobben in de betekenis ‘krabben’ + zaag.
fremar
een jaar geleden
De naam "schrobzaag" is afgeleid van het Nederlandse woord "schrobben", wat betekent schuren of wrijven, en "zaag", wat verwijst naar het zaaggereedschap. Samen vormen ze de term "schrobzaag", wat een machine of gereedschap beschrijft dat wordt gebruikt om hout te schuren of te bewerken door middel van snijbewegingen.

Het concept van de schrobzaag is ontstaan uit de behoefte om houten oppervlakken te verfijnen en glad te maken nadat ze zijn gezaagd of bewerkt met andere houtbewerkingsgereedschappen. De schrobzaag heeft een roterende schijf met schuurpapier erop, die wordt gebruikt om hout glad te maken en onregelmatigheden te verwijderen.
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
Wat doe je met een Schrobzaag?
Afbeeldingsresultaat voor schrobzaag
Een schrobzaag is een zaag met een spits toelopend zaagblad dat speciaal dient voor het zagen van rondingen, krommingen, gaten en uitsparingen in bv. hout en kunststof. Een schrobzaag met een dikker blad, zoals de Stanley Fat Max zaagt gemakkelijk door hout en gipsplaten, maar is minder geschikt voor kunststof.
Afbeeldingsresultaat voor schrobzaag
Een schrobzaag is een zaag met een spits toelopend zaagblad dat speciaal dient voor het zagen van rondingen, krommingen, gaten en uitsparingen in bv. hout en kunststof. Een schrobzaag met een dikker blad, zoals de Stanley Fat Max zaagt gemakkelijk door hout en gipsplaten, maar is minder geschikt voor kunststof.
De naam 'schrobzaag' is afgeleid van het Franse woord 'scie à raboter', wat letterlijk 'zagen om te schrobben' betekent. De schrobzaag wordt gebruikt om het oppervlak van hout glad te maken.
9 maanden geleden