Ik heb energie per euro uitgerekend in gas en stroom in joules per euro, klopt deze berekening?

Ik ben een berekening gaan maken omdat ik afgelopen zaterdag en zondag samen ruim 50 euro energie verbruikt heb, meer dan in de hele maand oktober!

Eerst ben ik op papier en daarna in excel een berekening gaan maken hoeveel kJ in gas en hoeveel kJ in stroom ik krijg voor 1 euro.
Als mijn berekening klopt is 2000W verwarmen op gas de helft goedkoper dan 2000W op stroom.

Ik heb beide energieke waardes omgerekend naar kJ, calorische waarde gas is 31,65 mJ/m3*1000 = 31650 kJ/M3 = 31650 kJ/€3,17392 (gasprijs per M3) = 9971,90kJ per €1

Stroom is 1kWh = 3600 kW = 3600 kJ / €0,75 = 4800 kJ per €1

In deze situatie is een 2000W radiator via CV op aardgas dus de helft zo duur in verbruik als een 2000W elektrisch kacheltje,
dit geldt dan natuurlijk ook voor een cooker T.O.V. traditioneel warm water.
Uiteindelijk heb je in beide gevallen 1 Joule nodig om 1 gram water 1 graad te verwarmen.
Die Joule is elektrisch in dat geval ook duurder dan gas (maar dan neem ik de verliezen zoals wachttijd natuurlijk niet mee)
Ik denk ook dat ik voor de cv installatie een rendament van 94% moet meenemen maar dan alsnog lijkt stoken op gas relatief goedkoper.

Ik vind het frappant omdat overal geadviseerd wordt om alles elektrisch te doen omdat dit goedkoper zou zijn dan gas

Mijn vraag, Klopt deze berekening als het puur om de joules per euro gaat?

Picture for question
een jaar geleden
in: Overig
1.6K
ronron1212
een jaar geleden
Rare berekening stroom kost per kilowatt een bedrag en gas kost per kub een prijs
Verwarmen met gas kost dus iets en als je de andere dag dat op stroom doet kost dat iets/
om mijnwoonkamer te verwarmen gebruik ik ongeveer 4kub gas per dag dat is meer dan 12 euro per dag, Gebruik ik alleen mijn elektra kachels ongeveer 20 tot 25 kw 7 tot 7.50 euro per dag
Ambitionzazahg
een jaar geleden
zo raar is de berekening niet, die "kub" gas is verbonden met een aantal kiloJoules die daarin zit.
Dit aantal Joules heet Calorische waarde en is 31,65 mJ/m3 (mJ per kub) =kiloJoules om je woonkamer te verwarmen heb je ook een aantal Kilojoules nodig afhankelijk van je warmteverlies elektriciteit is in kilowatt (per) uur
een joule is 1 Watt per seconde
dan weet je dus dat je in mijn geval voor €0,75 3600 kiloJoules krijgt
Utrecht
een jaar geleden
@ronron1212. Dat is wel een heel bijzondere reactie. Zeker nooit Natuurkunde gehad op school?
De berekeningswijze van Ambitionzazahg is zo vreemd nog niet. Je moet inderdaad de prijs per mJ (of kJ) met elkaar vergelijken.
ronron1212
een jaar geleden
@Ureecht ik heb genoeg natuurkunde gehad maar ik houdt erg van simpel
Inekez1
een jaar geleden
@ronron
"stroom kost per kilowatt een bedrag en gas kost per kub een prijs" > Dat staat juist keurig vermeld in het schema onder de vraag. Elektriciteit kost bij vraagsteller € 0,75 per kWh (niet per kilowatt!) en gas kost € 3,17 per m3. Als je 4 m3 gas vergelijk met 20 kWh, dan is met deze prijzen stoken op gas dus goedkoper dan elektrisch verwarmen. In verhouding levert gas altijd meer warmte dan elektriciteit. Maar centrale verwarming is altijd lastig te vergelijken met verwarming via plaatselijke elektrische kacheltjes. En de ene dag is de andere niet, qua buitentemperatuur en windkracht / windrichting. Ik stook elke dag op gas, maar zelden 2 dagen achter elkaar evenveel. Wil je vergelijken, dan is omrekenen naar calorische waarden helemaal geen gek idee.
ronron1212
een jaar geleden
@Inekez1 meerdere gelijkwaardige dagen gemeten en gas stoken is gewoon duurder Mijn elektra kost 0.40 en gas 2.75
ronron1212
een jaar geleden
Het kilowattuur (symbool kWh)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kilowattuur
Inekez1
een jaar geleden
@ronron, met jouw prijzen is gas stoken inderdaad duurder. Met de prijzen van de vraagsteller juist niet.
Inekez1
een jaar geleden
Geheel los van calorische waardes van gas en elektrisch verwarmen, moet je rekening houden met de temperatuur die je ervaart. Dat is oa afhankelijk van het soort verwarming en de soort woning. Heb je een hoge en/of tochtige woning, dan vliegt je warme lucht weg naar plaatsen waar jij niet bent en dan heb je het alsnog koud. Een plaatselijk elektrisch straalkacheltje kan dan veel comfortabeler zijn omdat het de plek verwarmt waar jij zit, en niet de rest van het huis.
ronron1212
een jaar geleden
@Inekez1 mijn huis is nieuw en zeer goed geïsoleerd. Maar de prijs van elektra van de vraagsteller klopt niet.
Ambitionzazahg
een jaar geleden
@ronron1212 Ik heb de prijs van elektra eerst uitgerekend en daarna op de eneco app gecontroleerd, beide kwamen overeen.
Waar haal jij vandaan dat mijn prijs per kWh niet klopt? hoe kan jij dit beter weten dan ik zelf? Verder antwoord op jou eerste reactie:
"ik heb genoeg natuurkunde gehad maar ik houdt erg van simpel" Mijn vraag was of de natuurkundige feitelijke berekening klopte, niet om het simpel te houden.
Ambitionzazahg
een jaar geleden
En je andere reactie:
"meerdere gelijkwaardige dagen gemeten en gas stoken is gewoon duurder Mijn elektra kost 0.40 en gas 2.75" Het lijkt haast alsof je alleen naar de eenheidsprijzen kijkt en niet naar de hoeveelheid energie de eenheid bevat,
een "kub" gas kost inderdaad iets meer maar dan een kWh maar er zit ook iets meer energie in een "kub"
Diesel bevat ook per liter meer energie dan benzine en om te vergelijken moet je deze waardes meenemen Wanneer ik jou waardes in de tabel invoer krijgt ook jij nog steeds per euro 11509,09 kJ aan gas en 9000 kJ aan stroom.
hoewel dat dichter bij elkaar ligt dan bij mij is ook in jou geval aardgas in theorie nog steeds 20% goedkoper. Als jij vanuit de slimme meter gas vergelijkt met elektra en het laatste is in jou geval goedkoper kan daar een andere verklaring liggen,
misschien verwarm je elektrisch lokaal en op gas centraal en stook je op gas dus een groter oppervlak Ik weet niet of je een warmtepomp hebt maar dat telt voor deze berekeni
Ambitionzazahg
een jaar geleden
Ik weet niet of je een warmtepomp hebt maar dat telt voor deze berekening niet mee, een warmtepomp "maakt" geen warmte, die pompt het alleen naar binnen toe.
grote kans dat je huis warm maken op die manier elektrisch wel voordeliger is.
ronron1212
een jaar geleden
@Ambitionzazahg ik heb gewoon een cv elekrta kost 0,30 cent gas is 10 keer duurder
mijn jaarlijks gebruik ligt rond de 250 a 280 kb gas per jaar
elektra rond de 2500 khw
Ben goed geïsoleerd ik moet geen warmte pomp want die gebruikt te veel stroom. Dus mijn stroom is ds veel goedkoper dan die van jouw mijn gas trouwens ook. Dus bereken het eens met mijn gegevens Ik heb een woon kamer van ruim 55 m2
stook het elke dag op tot 21 graden
Ambitionzazahg
een jaar geleden
@ronron2121 Die laatste 2 dingen die je vraag hebben meer te maken met een warmteverliesberekening dan met de berekening die ik hier doe. het gaat hier puur om de hoeveelheid energie per euro.
als het bij jou €3,- tegenover €0,30 is dan is in jou geval elektra inderdaad goedkoper

Antwoorden (1)

Ja, je berekening klopt als het gaat om de joules per euro. Je hebt de juiste waardes gebruikt om de energieke waardes om te rekenen naar kJ en je hebt de juiste verhoudingen gebruikt om te bepalen dat gas goedkoper is dan stroom
een jaar geleden