Waar zit de n1 en n2 naast de a1 en de a2 snelweg?

Je hebt de A2 en de A1 , maar net als de A35 vanaf het Twentse Enschede heb je de N35 naar Duitsland als je Enschede voorbij bent; voorbeeld he ,
Heb je dan ook ergens in Nederland naast de A1 en A2 de N1 en de N2 ?

een jaar geleden
in: Overig
1.3K

Antwoorden (2)

Bij Eindhoven dragen de meest linkse en rechtse rijbanen van de rijksweg A2 nummer N2. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksweg_2.

Over de N1 vond ik geen informatie.
Toegevoegd op 28 oktober 2022 13:39: bron
Antoni
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
Rijksweg 2 (A2 / N2) is een rijksweg en autosnelweg in Nederland.
ronron1212
een jaar geleden
Dit geld dus ook voor de Rijksweg1 a1
Antoni
een jaar geleden
Nee, @ronron1212, die conclusie kan je niet zo maar trekken als je de eerste zin op https://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksweg_2 leest en citeert. Zie de eerste zin op https://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksweg_1: Rijksweg 1 is een Nederlandse rijksweg en autosnelweg (A1). Het geldt dus niet ook voor deze rijksweg.
LeonardN
een jaar geleden
@ronron1212
Wijs eens de N1 aan op een Nederlandse kaart.
Een rijksweg heeft steeds hetzelfde nummer, maar als het een autosnelweg is staat er voor het nummer een A, anders een N. Rijksweg 35 loopt dus van Zwolle naar Enschede, het middelste deel heet A35, de rest N35 maar het is dus steeds dezelfde weg.

Rijksweg 1 is over de gehele lengte autosnelweg en dus A1, er is geen N1.
een jaar geleden
Pieterweg
4 maanden geleden
Antoni heeft in 99 van de 100 gevallen gelijk en geeft daarbij ook goede voorbeelden. Er zijn wel een klein aantal bijzondere uitzonderingen, waarvan ik nog niet de logica heb kunnen ontdekken. Zo verbaas ik mij ook over de dubbele nummering bij Eindhoven: waarom is er voor gekozen van de parallelbanen geen snelwegen te maken; ze doen al erg als snelweg aan (a la de parallelbanen in dezelfde weg bij Utrecht en Den Bosch die wel gewoon ook snelweg zijn). Een andere rare uitzondering is duidelijk de Utrechtsebaan in de A12. Dit Haagse begin van de weg is inmiddels beroemd/berucht geworden door vele demonstraties, maar iedereen noemt het foutief snelweg. Beste iedereen: De Utrechtsebaan (tunnelbak waarmee A12 begint) is geen snelweg, let maar op de borden, de snelweg begint pas ter hoogte van Voorburg.