Tuit je lippen maar eens. Door die rimpeltjes in je lippen lijken het xjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kun je niet zo zeggen want het is onduidelijk waar het precies vandaan komt. De oxford dictionary zegt dat de letter x het meest lijkt op een kus omdat het kan worden voorgesteld als twee mensen wiens lippen elkaar raken.

De andere is als gekruiste armen van tijdens het kussen.

De laatste is dat het engelse "kiss" het meest hoort als het uitspreken van de X
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens bevindingen zou die x te maken kunnen hebben met de vorm van je mond als je kust. Maar ook zou het symbool kunnen verwijzen naar Christus. En wat ook kan: het kruis markeert de plaats waar de zender zijn lippen op het papier heeft gedrukt, zodat de ander daar de kus kan ‘ontvangen’.
Tja – en dan hebben we het nog niet eens over de handjes en voetjes die ik vroeger naast een serie kusjes tekende…

Woorden werden vaak van klinkers ontdaan om geld te besparen. Het Amerikaanse ‘Kiss’ werd aldus ‘KS’ en nog korter: ‘X’.’

Marie Mulder noemt een commerciële bron. Zij werkte in de jaren tachtig voor modemerk Mexx, en herinnert zich de reclamecampagnes in die tijd. Op iedere poster werden die kruisjes als kus uitgelegd. ‘Daarna zijn ze waarschijnlijk een eigen leven gaan leiden.’
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zien de X als zoen terug in brieven vanuit 1763. Toen bestond Mexx (1986) iig nog niet.
Oorsponkelijk gaf je met X de de plaats op de brief waar de zender een zoen op het papier heeft gegeven.