Hoe kom ik erachter of een vriend is overleden?

We zijn elkaar jaren geleden uit het oog verloren en hoor nu geruchten dat hij is overleden

een jaar geleden
in: Overig
2.4K
LeonardN
een jaar geleden
Tja lijkt me niet meer dan logisch nadenken wat je dan kan doen.
-Familie/vrienden/collega's van die vriend die je kent?
-Facebook proberen vrienden te worden (niet alleen hem, maar ook de eerder genoemde aanknopingspunten)
-Als je zijn naam nog weet en zijn woonplaats. Intikken in Google
-Er zijn ook sites die overlijdensberichten verzamelen en doorzoekbaar maken https://mensenlinq.nl/overlijdensberichten Je zegt:
"en hoor nu geruchten dat hij is overleden"
Dat hoor je aan, en dan doe je daar niks mee?
Ik bedoel dat is dan toch numero-uno-aanknopingspunt?!
Vraag aan diegenen van wie zij dat gerucht dan weer hebben.
Pieterke
een jaar geleden
Misschien is er een overlijdensadvertentie geplaatst. Je zou eens kunnen zoeken op Delpher.
https://www.delpher.nl/. Ik weet niet of daar ook recente advertenties op staan.
Amadea
een jaar geleden
Voor recente advertenties kun je kijken op mensenlinq.nl
SentWierda
een jaar geleden
@Pieterke en Amadea. Delpher gaat op dit moment vooralsnog vooral tot en met 1949. Daarna neemt het aantal kranten dat reeds is gearchiveerd, sterk af. Over de periode 2000-2005 is nog bijna niets te vinden. De jaren na 2005 zijn nog niet aan de beurt.
Wel zijn er op dit moment externe databanken die wel al tot recente datum veel resultaten tonen - te vinden via Delpher. Klik op: Externe kranten. .
Recente overlijdensadvertenties zijn in beperkte mate te vinden op Mensenlinq (= minder dan de helft van de overlijdens).
Bordensteker
een jaar geleden
Deze site kwam mij gisteren onder ogen en hij leek mij goed te werken.
Ik heb er even wat mensen mee gezocht en ook gevonden:
https://www.online-familieberichten.nl/zoeken.asp

Antwoorden (2)

Een goede site hiervoor is https://mensenlinq.nl/overlijdensberichten
Vul in beginsel zo min mogelijk gegevens in. En vernauw alleen als je teveel resultaten krijgt.
Je kan wel "zeker" weten dat hij naar Zwachterlaars-Boerenveen aan de Gouwe is verhuisd, maar of hij daar nog woont/woonde ten tijde van overlijden is maar de vraag.
Een naam blijft in de regel gelijk.
Denk ook aan roepnaam vs doopnaam(officiële naam), waarbij beide kunnen werken aangezien men in rouwberichten vaak beide weergeeft.
De "Overlijdensdatum vanaf" staat erg dichtbij vandaag dus die moet je sowieso even veranderen.

Als dat geen resultaat geeft of je weet te weinig meer qua NAW-gegevens, dan zou ik gaan proberen via vrienden/familie van die vriend contact in te winnen.
Vaak ben je niet de enige die een vriend van iemand is.
Als je geen persoonlijk contact meer hebt met die oude vrienden die hem ook kenden, is wellicht een sociaal-mediaplatform een idee.

Maar het meest voor de hand liggende als dat allemaal niet werkt is die "geruchten" die je opvangt natrekken.
Een gerucht hoor je van iemand. Die persoon heeft dat ook weer gehoord van iemand. Op een gegeven moment loopt dat vuur dood, of vind je iemand die zodanig dichtbij die vriend staat dat het van een gerucht naar een feit zal gaan.
een jaar geleden
SentWierda
een jaar geleden
De website Mensenlinq.nl geeft een verre van volledig beeld van wie zijn overleden.
Deze website bevat alleen de namen van mensen voor wie een overlijdensadvertentie in bepaalde kranten is geplaatst: regionale dagbladen, nieuwsbladen, huis-huisbladen plus enkele landelijke dagbladen.
Mensenlinq omvat wel De Telegraaf en AD, maar niet de Volkskrant en NRC.
In de praktijk wordt tegenwoordig in circa de helft van de overlijdensgevallen een advertentie geplaatst. Hierdoor kom je bij Mensenlinq niet achter de identiteit van het merendeel van de mensen die zijn overleden.
LeonardN
een jaar geleden
@SW Vandaar dat mijn antwoord daar niet ophoudt....
Je zou een site als Graftombe kunnen proberen.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
SentWierda
een jaar geleden
Waarom deze website? De kans dat je iemand via deze website vindt, is mager..
Bovendien: niet alle begraafplaatsen staan vermeld
- Vele graven zijn inmiddels geruimd
- De website is niet bijgewerkt. Ik noem een voorbeeld: een door mij vaak bezochte begraafplaats is bijgewerkt tot 2010!
- De helft van de mensen wordt tegenwoordig gecremeerd - die laten zich niet vinden via www.graftombe.nl