Op een pand staat op de gevel 1894 maar op de kadasterkaart staat 1906 als bouwdatum. Hoe zit dat?

Ik ben benieuwd waar dat verschil in zit.
1894 staat dus op het pand als bouwdatum

een jaar geleden
in: Overig
1.1K
TurfGraver
een jaar geleden
Als het volgens u niet klopt kun je dit doorgeven.
https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/index.html
Pieterke
een jaar geleden
@Turfgraver. Bedankt voor uw je reactie. Ik dacht dat er misschien een reden voor was.

Het beste antwoord

Ja, er is een reden voor. De details ken ik ook niet, maar heeft te maken met de woningwet van 1901 en de bijbehorende komst van bouw en woningtoezicht. Er zijn veel woningen waarvan het bouwjaar is geregistreerd als 1906 terwijl ze toen al enige tijd stonden.
een jaar geleden
Pieterke
een jaar geleden
Bedankt @tinus1969.

Andere antwoorden (1)

Het bouwjaar van een woning is het jaar waarin een woning is opgeleverd voor bewoning. Het bouwjaar van een woning komt in de meeste gevallen overeen met het bouwjaar dat in de Basisregistratie gebouwen is geregistreerd voor het pand waarin deze woning is gelegen. Dit kan alleen anders zijn, wanneer in een bestaand pand (bijvoorbeeld een monumentale kerk) later “nieuwbouw-appartementen” zijn gereali­seerd.

Dat wil niet zeggen dat de woning ook in het bouwjaar voor het eerst bewoond zal zijn (leegstand). Het is mogelijk dat objecten in aanbouw een toekom­stig (vermoede­lijk) bouwjaar hebben. Bij appartementen is het mogelijk dat wanneer de opleverdata van de verschillende apparte­menten rond de jaarwisse­ling liggen, appartemen­ten binnen één complex een verschil­lend bouwjaar krijgen. Meestal zal echter één bouwjaar voor het gehele complex worden geregistreerd.

Een vermoedelijk vergelijkbaar geval als in jouw vraag is het adres Graaf van Lijndenlaan 30 in Apeldoorn. Dat heeft als bouwjaar 1920, maar op de gevel staat 1926 geschilderd.

Het is mogelijk dat een gevel sinds het bouwjaar al dan niet ingrijpend is gewijzigd, waardoor het bouwjaar niet langer representatief is voor het huidige gevelbeeld. Ook kan het voorkomen dat de jaaraanduiding niet betrekking heeft op het pand, bijvoorbeeld omdat een gevelsteen of jaarlint van elders is toegevoegd. Opgeschilderde jaartallen zijn per definitie niet authentiek en vaak onbetrouwbaar.
Amadea
een jaar geleden
Pieterke
een jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.