Wat is dit?

Het lijkt op een huls waarin een Madonna staat.

Picture for question
een jaar geleden
in: Overig
2K
Antoni
een jaar geleden
Misschien wel loopgravenkunst, een kunstwerkje gemaakt door een soldaat op een stil moment in een oorlog.
Inekez1
een jaar geleden
Of juist iets dat van te voren is gemaakt om mee te nemen naar het slagveld?
Als het in elkaar zit, kun je de delen dan zo draaien dat het geheel gesloten is (meenemen) of opengedraaid (tijdens gebed)?
LeonardN
een jaar geleden
Hier nog wat info:
https://www.kerknet.be/kerknet-redactie/video/van-kogelhuls-tot-mariabeeld-de-loopgraven-video

Antwoorden (1)

Dat is vermoedelijk een in de Eerste Wereldoorlog door een rooms-katholieke Franse soldaat uit een granaat gemaakt religieus gebruiksvoorwerp.
Door Catawiki wordt het een zak-altaartje voor pelgrims genoemd, gemaakt uit koperen kogelhulzen. Het bestaat uit twee delen die in elkaar schuiven. Zo wordt het Maria-beeldje met Kind beschermd wanneer alles dichtgeschoven is.
Toegevoegd op 08 juni 2022 12:08: bron, tekst
Plaatje bij antwoord
Amadea
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
+ Prachtig gevonden!