Wat als de verzendkosten niet overeenkomen met wat je er voor betaald?

Stel, je koopt iets via een webwinkel. Diegene zegt dat de verzendkosten 6,50 zijn, maar uiteindelijk blijkt het gewoon briefpost te zijn met 5 postzegels (2,20). Wat kan je hier dan tegen doen?

Toegevoegd na 4 minuten:
En bijvoorbeeld met Marktplaats?

Toegevoegd na 4 minuten:
En bijvoorbeeld met Marktplaats?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.4K

Het beste antwoord

De verzendkosten van een webwinkel hoeven niet gelijk te zijn met de verzendkosten die de verkoper daadwerkelijk betaald. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de verkoper hogere verzendkosten rekent omdat hij het werk om de pakketjes te versturen meeberekend in de prijs voor het verzenden of juist dat de verkoper besluit al zijn producten gratis of voor een lager bedrag dan de werkelijke verzendkosten te versturen. Je kunt hiertegen niets ondernemen omdat je bij de bestelling akkoord gaat met de gevraagde verzendkosten van je bestelling die deel uitmaken van de gesloten overeenkomst.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit zou wel anders kunnen zijn indien je overeenkomt de daadwerkelijke verzendkosten te vergoeden, bijvoorbeeld omdat dit via marktplaats of met de webwinkel zo is afgesproken. In dat geval heb je inderdaad meer betaald dan is afgesproken en kun je het teveel betaalde terugvorderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

ik zou zeggen de webwinkel mailen en het teveel betaalde terug vragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kontakt met ze opnemen en vragen om het teveel betaalde terug te storten.
Of ze het dan ook doen is maar de vraag maar je kunt het proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak valt onder verzendkosten ook verpakkingskosten. daarnaast moet een webwinkel btw afdragen, ook van het bedrag die ze ter vergoeding vragen om het te verzenden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschil is best groot,denk wel aan de volgende kosten : verzendkosten-verpakkings materiaal,bankkosten.
maar dan nog is het verschil te groot ,waarschijnlijk zo ingesteld in het progamma van de webwinkel.
misschien een idee om je vraag neer te leggen bij de desbetreffende webwinkel.
want je hoeft natuurlijk niet te betalen voor iets wat je niet krijgt,en dat is in jou geval een pakket (doos) van 6.50 verzendkosten.
suc6 ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je er niet veel aan kon doen
Toen je je bestelling plaatste ben je akkoord gegaan met dat bedrag aan verzendkosten wat er bij kwam.
Je kan hooguit de verkoper er op aan spreken en vragen waarom de kosten voor hem veel lager blijken en hij toch het hogere bedrag voor verzenden rekende.

Heb je echter expliciet afgesproken dat het als pakketpost verzonden zou worden (bijv omdat je dan een track en trace code hebt en kan weten waar je pakje blijft als je hem niet ontvangt) dan zou ik zeker het verschil terugeisen, maar dan nog ben je afhankelijk van de goede wil van de verkoper helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een webwinkel is dan heb je voor die tijd geweten wat de verzend kosten zijn.
En je accepteerd ze dan ook.
Maar dan klopt het nog niet.
Bij een particulier bv marktplaats,vind het het een misselijke streek maar je kunt er waarschijnlijk niets aan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent tevoren accoord gegaan met de verzendkosten, dus daar kun je achteraf niks meer tegen doen.

Bovendien zijn verzendkosten wel wat meer dan alleen een postzegel ; daar heb ik me ook behoorlijk op verkeken toen ik een poos pakjes heb verstuurd voor een bedrijf. Enveloppen, plakband, etiketten, papier, bubbeltjesplastic, plus alle tijd die je er voor kwijt bent en extra BTW.

Al met al mag je in je handjes wrijven als je 6,50 betaald voor de verzendkosten, en het komt aan in een pakje dat gefrankeerd is met 6,50. Dat betekent dat de handelaar de doos, de verpakking, het vulmateriaal, het etiket en alle andere eventuele bijkomende kosten voor je heeft betaald.