Is dit een goede zin?

dan raak ik gestresde.
Het woord koude wordt ook vaak gebruikt, is dat goed nederlands?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.5K

Het beste antwoord

Gestrest is het juiste woord. Het betekent 'onder spanning' en is afkomstig uit het Engels.

Koude heeft twee betekenissen.

De eerste: Lage temperatuur. Voorbeeld: De koude werd hoe langer hoe erger merkbaar.

De tweede: Verkoudheid. Voorbeeld: Het kind heeft een koude opgelopen en enz.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- je hele verhaal over koude, dat is geen correct nederlands. Koude is geen zelfstandig naamwoord maar een bijvoegelijk naamwoord. Het koude weer, of de koude koffie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@eefst koude is ook een zelfstandig naamwoord en niet alleen een bijvoegelijk. De voorbeelden van @TonRijkers zijn dus juist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, 'koude' is als zelfstandig naamwoord de iets formelere variant van 'kou'. We gingen niet naar buiten vanwege de kou.
We gingen niet naar buiten vanwege de koude.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok dan compenseer ik het minnetje weer, en excuses aan ton. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat kan niet op dit antwoord, dan neem ik een ander antwoord van je Ton.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal goed Ton +

Andere antwoorden (2)

haha ik zeg ook altijd gestesde maar het is gestreste..het klinkt niet maar volgens mij is het wel een goeie zin. of je moetz eggen dan raak ik gestrest. dat klink eigenlijk wat beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gestrest moet het zijn. Koude is goed als bijvoeglijk naam woord zoals: met dit koude weer ga ik niet naar buiten.