Ben je nog dood voordat je geboren bent?

Ben je voordat je geboren bent nog dood, of kun je pas dood zijn nadat je geleefd ehbt? Ik probeer een punt te bewijzen aan mijn broer. Hij zegt wel eens: 'toen was jij nog dood'. Waarop ik dan zeg dat ik toen niet dood was, maar dat ik nog niet leefde. dat is iets anders, toch?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, dood ben je als je niet meer leeft. Iets wat nooit geleefd heeft, is levenloos. En alles wat leeft, gaat ooit dood. Het leven start met de bevruchting.

Er zijn veel definities van dood te vinden, maar de belangrijkste overeenkomst is dat het het einde van het leven is, er moet dus eerst leven geweest zijn voordat de dood kan intreden. Dat betekent automatisch dat je niet eerst dood was voordat je geboren werd, maar dat je pas dood kunt zijn als je leven is opgehouden. Een exact begin van het leven van een mens is een onzeker gebied, de een stelt dat er een hartslag moet zijn, de ander gaat uit van een bevruchte eicell die zich deelt, dus nog voordat er een hartslag waarneembaar is, en weer anderen gaan uit van het moment van levensvatbaarheid van de vrucht buiten de baarmoeder. Hoe dan ook: je was niet dood voordat je geboren werd.

Tja, als je een reïncarnatie bent dan heeft je broer wel gelijk. Dan was je overleden ooit en ben je opnieuw geboren nu. Feitelijk was je dan dus dood voor je geboorte. De tijdspanne tussen overlijden en reïncarneren is alleen onbekend. Misschien is jouw broer wel heel spiritueel. In ieder geval zou ik er geen discussie over aangaan. Dat is nu eenmaal zijn waarheid en die is net zo prima als de jouwe.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100