kan je voor 150 euro boeten krijgen voor prank callen?

2 jaar geleden
in: Overig
3.4K
ronron1212
2 jaar geleden
Straffen voor 112-misbruik · Volwassenen kunnen een boete of een gevangenisstraf krijgen. · Kinderen die het alarmnummer 112 misbruiken worden ook gestraft.
Amadea
2 jaar geleden
Het zal nogal uitmaken naar wat voor telefoonnummer die "grap" gaat en hoe vaak je dat dan doet.
Anoniem0123
2 jaar geleden
Het was een bedrijf
het was echt waar maar ze geloofde mij niet
toen zei die gene aan de telefoon ik weet je gegevens ik ga 150 euro boeten sturen. Mag dit wel?
tinus1969
2 jaar geleden
@Anonime0123; een bedrijf kan jou geen boete sturen - dat kan alleen het CJIB/politie. En als een bedrijf dit tegen je zegt terwijl je oprecht, belt, is dat een reden om nevernooitmeer iets met dit bedrijf te maken te hebben.

Antwoorden (1)

Als het gaat om 112:
Misbruik van 112 is strafbaar. Het verhoogt de werkdruk op de 112-centrale en veel kostbare tijd gaat verloren, terwijl elke seconde telt. Zonder noodzaak opzettelijk gebruik maken van een alarmnummer is als misdrijf strafbaar gesteld in artikel 142 lid 2 van het Wetboek van Strafrecht. Maximale straf drie maanden gevangenisstraf of een geldboete van 8100 euro.

Als het gaat om een 'gewoon nummer' dan ligt het er aan wat de prank inhoud. Wanneer deze als bedreiging of stalking aangemerkt kunnen er wel degelijk sancties volgen:

Bedreiging: De maximumstraf voor bedreiging is twee jaar gevangenisstraf of een geldboete van de vierde categorie (zo'n 20.000 euro).

Stalking: Ondanks dat het vaak een licht delict lijkt, kan het een forse invloed hebben op het leven van het slachtoffer. De wetgever heeft dan ook een forse maximumstraffen aan stalking gegeven: maximaal een gevangenisstraf van 3 jaar of een geldboete van de vierde categorie (19.500 euro).

Pas dus goed op met uw 'prank' !!!!
.
Aanvulling:
De hierboven gemelde straffen zijn maximumstraffen voor serieuze gevallen. Denk aan herhaalde, bewijsbare ernstige bedreigingen en/of stalking.

In de situatie waar u in de reacties over schrijft betreft het, naar eigen zeggen, niet een grap, maar een serieuze vraag/melding. In dat geval is per definitie bedreiging of stalking niet te bewijzen en kan er geen boete worden opgelegd.
En al helemaal niet zelfstandig door een particulier bedrijf.