Nog niet bekend;

Eksters komen inderdaad op glimmende sieraden en zilveren lepeltjes af.

Ze nemen die voorwerpen vaak mee naar hun nest, of stoppen het in de grond voor later gebruik. Dat doen eksters ook met hun voedsel, dat onder andere bestaat uit larven, regenwormen, kevers, zaden en afval (patat, brood).

We weten niet precies waarom ze dit gedrag vertonen. Het kan zijn dat ze het glimmende materiaal voor voedsel aanzien. Of misschien hoort het gewoon bij de nieuwsgierige aard van eksters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt beweerd door mensen dat ekster glimmende dingen verzamelen. Maar zijn deze dieren wel echt zo gek op Bling Bling?

Nee, dat is niet helemaal waar. Vroeger werd er gezegd dat eksters alles verzamelden wat blinkte.

Maar eksters zijn altijd nieuwsgierig en bekijken alles wat ze zien liggen. Glimmende dingen vallen gewoon meer op doordat de zon erin weerkaatst wordt.

Eksters nemen veel dingen mee die ze zien en begraven die dan ergens om ze later weer te gebruiken.

En daar komt het idee vandaan dat eksters van Bling Bling houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ekster is een uitermate slimme vogel, met heel veel aandacht voor zijn omgeving, dit verschijnsel zien we ook bij kauwtjes, ooit een tamme kauw gehad, die deed het zelfde en pikte alles weg wat er maar leuk uitziet, ook glimmende dingen.
Bij de buren b.v. als die buiten koffie dronken, haalde hij de lepeltjes weg, op den duur ging hij ook woonhuizen in als er een deur open stond, om er dingen weg te halen.
Dus denk ik dat het met intellegentie te maken heeft, de drang het te willen onderzoeken.
En dat kan je het beste als je het verzamelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+! Geweldig, dat verhaal van die tamme kauw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja skusme, hij deed nog veel meer, hij zat bij ons buiten in de verkoopruimte waar klanten lopen, hij trok de veters los van de schoenen van kinderen, probeerde oorbelltjes uit een oor te trekken, als ik naamkaartjes aan het schrijven was, pikte hij vaak mijn stiftpen mee, of hij trok achter mijn rug al de prijskaartjes weer uit de planten.
Bij de goot schoon maken vond ik altijd veel dingen die hij gejat had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hou alleen de echte zilveren!
Eksters zijn erg intelligente beestjes.
Heb zelf een ekster en van kleins af aan ging hij al achter glimmende dingen aan. Ook mooie dingen zoals bloemen.
Doen mensen dit ook niet?

Dit heeft te maken met hun nieuwsgierigheid en intelligentie. Daarom leren ze ook zo snel.

(Voordat iemand "ahw ekster gevangen, zielig" gaat zeggen... Lees verder!
Als klein baby uit t nest gevallen en nu al 5 jaar oud. Kan gaan en komen wanneer hij wil.;)
Geen hok dus.)