wat doet men bij selectie om de productie van voedsel te vergroten? en wat doet men bij kruisigen en wat is daar het doel van ?? thxx(K)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kruisigen is een Romeinse executiemethode, ik neem aan dat je kruisen bedoelt?
rose
13 jaar geleden
Kruisigen doen we alleen met aardappels die op Jezus lijken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spreek vrijmoedig over aardappels,maar laat ze niet aanbranden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahahha, juist!!!

Antwoorden (3)

Men zal de individuen gebruiken die, van de betreffende soort, de beste eigenschappen bezitten om zo goed mogelijk zaaigoed te krijgen.

Niet alleen de planten die zorgen voor grootste of meeste opbrengst, maar ook de mooist gevormde of gekleurde komen daarvoor in aanmerking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Selectie voor voedsel productie toename: Je selecteerd de planten die het meeste opbrengen, en gaat daar de zaden van gebruiken vor de volgende generatie

Bij kruisen: Je kruist de planten met de grootste bloemen / beste groei / meeste bloemenmet elkaar en zorgt er voor dat ze niet met andere planten die minderwaardig zijn kruisen.

Het doel is dat je alleen de 'beste genen' in de populatie van de volgende generatie brengt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste stap is bepalen wat je wil bereiken met je kruising ,neem bijvoorbeeld het gewas sla, deze was erg gevoelig voor valse meeldauw, nu waren er wilde soorten sla die daar ongevoelig voor waren maar een slechte groei hadden en of juist een slechte smaak. De volgende stap is zoeken naar een ouderpaar waarvan een ouder niet gevoelig is voor de ziekte (resistent) en een andere ouder welke een goede smaak en opbrengst levert. Deze ga je kruisen in de hoop dat er kinderen uitkomen die en een goede smaak /opbrengst hebben en resistent zijn tegen de ziekte. het zaad zaai je uit en dan ge je in een positieve massaselectie te werk door die exemplaren eruit te zoeken die die eigenschappen hebben die je wil hebben(goede smaak /opbrengst en resistentie). hiermee ga je verder telen en vermeerderen bij de volgende stap maak je dan gebruik van negatieve massaselectie (hier haal je de slechtste planten weg zodat je de allerbeste soorten overhoudt om als nieuw ras op de markt te zetten. Al met al duurt zo'n procedure van kruisen en selectie tot een nieuw succesvol ras circa 5 tot 7 jaar.