Is dit bedrijf wel goed bezig?

Ik had een bijbaantje in een zaak waar veel mensen naar toe gaan, vooral in het weekend en vakanties, dan was het super druk.

Het kwam dan ook voor dat bijvoorbeeld een 16-jarige collega van mij (net zoals iedereen die er werkte, leeftijd varieerde van 16 tot 21) soms op een zaterdag van 12 ('s morgens) tot 1 uur 's nachts moest werken.

Dit gebeurde ook in de vakanties: je kon zo 3, 4 keer per week van die volle dagen maken. Daarnaast kon je ook weinig pauzes hebben, wij hadden echt niet elk 2 uur een pauze, dat kon gewoon niet door de drukte, dan lag het hele schema in de war.

Soms kwam het voor dat als je dus 12 uren werkte op één dag, je maar één echte pauze had: namelijk het avondeten.

Ik neem aan dat dit eigenlijk niet kan, ben ook blij dat ik er niet meer werk.

Maar ik vroeg me altijd al af: wat kan er gebeuren als de inspectie dit merkt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (2)

De Arbeidstijdenwet is niet meer zo streng.
Hoeveel mag u werken? U mag werken: per dienst: maximaal 12 uur;

Als de dienst langer dan 10 uur duurt dan heb je recht op ¾ uur (drie kwartier) pauze, eventueel op te splitsen in 3 x een kwartier Ook hier kan de pauze ingekort worden tot een kwartier in totaal.

Toegevoegd na 30 minuten:
Arbeidstijden jeugdigen:
http://www.arbeidsrechter.nl/h/h533.htm

Toegevoegd na 32 minuten:
De arbeidstijden voor jeugdigen bedragen maximaal:
9 uur per dienst (excl. pauzes, waardoor de aanwezige tijd langer zal zijn).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze zijn al in overtreding door geen pauze om de zoveel tijd te geven .
minderjarige mogen niet meer dan 8 uur per dag werk verichten.
en ook geen volle werkweek .
je hoeft niet op de arbeidsinspectie te wachten tot ze een keer langskomen je kan zelf ook contact met ze opnemen over de arbeids-regelementen.