En wat gebeurt er staatsrechtelijk gezien als er geen coalitie gevormd kan worden? Worden er dan verkiezingen uitgeschreven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.8K

Antwoorden (4)

Dan komt er een herverkiezing
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De informateur geeft dan de opdracht terug aan de koningin. Die besluit dan tot het aanstellen van een nieuwe informateur die het opnieuw mag gaan proberen. Dit kan een hele tijd zo doorgaan, er zit geen limiet op het aantal informateurs dat aangewezen mag worden.

Dat het echt mislukt, is volgens mij sinds WO2 niet meer voorgekomen in Nederland. Het kan ooit heel lang duren: het eerste Kabinet van Agt kwam pas na 208 dagen tot stand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan worden er idd nieuwe verkiezingen uitgeschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit onderwerp kwam vanmorgen ook aan bod in een uitzending van Radio 1 (NOS). Er komen dan inderdaad nieuwe verkiezingen.