Wat is baileyisme?

Ik las wat vragen ober gebruikers voorwaarden. En wat wel en niet binnen richtlijnen valt.
http://m.goeievraag.nl/vraag/59753
bij het antwoord van Marleen zag ik staan baileyisme. Ik heb het opgezocht maar kan het woord of de betekenis niet vinden. Wat betekent dit. Is dit gv taal.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

Het is GV-taal.
Bailey was een door veel mensen zeer gewaardeerde GV-deelnemer die uitblonk in het brengen van een booschap op een dusdanige manier dat het een vraag was die precies volgens de richtlijnen was.

Enkele voorbeelden hiervan:
* Hoe vertel je zoveel mogelijk mensen dat je zoon geboren is?
* Kan het plaatsen van 25 kaarsjes op mijn taart brandgevaar opleveren?

etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zat nog te typen en toen was je me voor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas is Bailey hier vertrokken. Ik geloof dat er een paar personen waren die haar via PB lastig begon te vallen.
Ze is nog kort terug geweest onder een andere nick, maar volgens mij is ze nu definitief weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie mijn reactie onder de reactie bij de vraag (volg je het nog).
Ik weet niet wie ooit dat "torretje" heeft laten rollen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak er maar ggwt-vragen van.... Enkelen zullen er toch wel overleefd hebben. Gewoon zoeken op Geel Gerande Water Tor in GV :)
Marleen zelf zegt:hoe doe ik een mededeling aan GV in de vorm van een vraagt zodat iedereen weet wat voor bijzonders er aan de hand is

en dat is dus precies wat Bailey deed om de regels te omzeilen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De term 'bailyisme' is inderdaad een beetje GV-jargon voor mensen die al wat langer meelopen en helaas is de term oorspronkelijk niet van mij.
Een baily-isme is een vraag die zodanig gesteld is dat hij conform de richtlijnen NIET verwijderd kan worden, maar waarin eigenlijk iets anders wordt gedaan, namelijk een mededeling aan zo veel mogelijk GV-deelnemers. Voormalig deelneemster Baily kon dat als geen ander, en is er een paar keer schitterend mee weggekomen, onder andere om de geboorte van haar zoon mee aan te kondigen. Alle GV-ers wisten dat ze zwanger was, maar hier een mededeling doen kan nu eenmaal niet. Dat wist ze dus ongeevenaard creatief op te lossen.

Het is honderd procent GV-taal. Net zoals het GGWT-effect ofwel geelgerande-watertor-effect dat optreedt als teveel gebruikers achter elkaar vragen over hetzelfde normaliter weinig interessante onderwerp gaan stellen. (Hoewel we dat inmiddels ook rustig een Justin Biebertje mogen gaan noemen). Het GGWT-effect is een soort terugkerend ludiek protest van de gebruikers tegen een overload aan té (veel) GV-onwaardige vragen.

Zo is er na bijna anderhalf jaar GV al meer jargon, waaronder ook een woord als 'minkukels' valt (iemand die een ander doorlopend negatieve duimpjes uitdeelt zonder eerst kennis te nemen van de inhoud van het geschrevene, maar puur op de persoon).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
grappig maar het woord minkukel (min kukel) is afkomstig van Marten Toonder sedert 1963
kierkegaard47
3 jaar geleden
Het wóórd 'minkukel' wel, maar niet de betekenis die er binnen GV aan wordt gegeven. In dat oorspronkelijke verhaal is de clou immers juist dat niemand weet wat een "kukel min" nu eigenlijk is, en men komt er daar, als ik me goed herinner, ook niet achter. In het algemeen taalgebruik is het woord overigens ook bekend maar in een andere betekenis (iets als "wat een loser").