Hoe kan ik mijn concentratie bij 1 ding leggen?

Als ik wil gaan schrijven, houd ik me altijd bezig met andere dingen dan schrijven, terwijl ik wel graag wil gaan schrijven.

Ik zie schrijven als een leuke hobby, dus het is niet dat ik het totaal niet leuk vind.

Ik wordt er gek van, dat ik me niet met schrijven bezig houd wanneer ik dat wel wil

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (4)

Zo herkenbaar!

Wat voor mij heel goed werkt is één van de twee volgende situaties.

- Ik ga achter de PC zitten. Zet een muziekje op en open verder geen vensters, behalve degene waarin in typen wil.
Dwing jezelf om i.p.v. mail te checken etc, even naar buiten te kijken (als dat kan) als je even het gevoel hebt iets anders te willen doen.
Bij mij wekt dat juist weer inspiratie op (en motivatie).

- Ga lekker in een rustig gedeelte van je huis zitten en pak pen en papier. mp3 op, ogen dicht en gewoon lekker denken. Wanneer je wat wil schrijven; doe dat.
zodra je merkt dat je weer afgeleid raakt; ogen dicht en gewoon genieten van de muziek.

- Laatste tip: train jezelf in je concentratie. concentratie is bij mij ook een valkuil. Vooral doordat ik dood gegooid werd met constant veranderd vermaak. (Nintendo, Wii, Playstation, Hebbeding hier, hebbeding daar). Ik (jij misschien ook) raakte gewend aan snelle afwisselende prikkels.
Hierdoor kan ik nu minder goed mn aandacht op één onderwerp richten en zoek ik al snel ander vermaak.

Sinds ik dat door had van mijzelf ben ik mijzelf gaan trainen om langer aandacht vast te houden.

Mocht je dat nou ook willen doen: zou ik dat 'aandacht vasthouden' trainen bij iets wat niet je hobby is als schrijven.
Want ik heb namelijk nog steeds het gevoel dat , datgene waarmee ik oefende geduld te hebben; heel vervelend is geworden voor mij.
(Omdat ik mijzelf dwong dat te doen).

Je wil natuurlijk wel dat schrijven leuk voor je blijft ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat boek van jou wordt zo wel een gebed zonder eind.

Schrijvers hebben discipline lees ik altijd. Gaan s morgens voor een blanco vel papier zitten, aan hun bureau, zin of niet. En schrijven dan een paar uurtjes.
In jouw geval een leeg Wordscherm, en dan begin je te typen. Je zal zien, er komt altijd iets. Ben je niet benieuwd hoe het verder gaat?
Vooruit, aan het werk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Concentratie blijft vanzelf als je iets interessant vind… Vind je het niet interessant, dan verlies je steeds weer concentratie en je legt het af op den duur…

Dus de oplossing is, maak het interessant en concentratie blijft vanzelf bestaan…
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat noemt men gebrek aan inspiratie. Als je al in je hoofd hebt wat je wil gaan schrijven komt de concentratie vanzelf.
Voor de monitor gaan zitten als je nog niet weet wat je wil gaan schrijven is het niet zo vreemd als je je concentratie verliest.